Recenzia: Jojkárska Nemocnica je zaujímavý seriálový kúsok, jedna vec však bije do očí

Tento rok sa televízna sezóna 2021/2022 začala nečakane skoro. A to už týždeň pred koncom augusta, keď televízia JOJ vypustila do sveta svoj ťažiskový jesenný seriálový formát – Nemocnicu. Nečudo, že sa poponáhľala s predčasnou premiérou. Po dlhom čase v produkčnom vákuu spôsobenom koronavírusom sa stanice naplno prispôsobili a všetko nasvedčuje tomu, že začínajú fungovať už štandardne. Na jeseň sa teda diváci môžu tešiť na priehrštie premiérového programu a klasického „vyhecovaného“ boja o každého diváka.

26.08.2021 07:00
seriál nemocnica, nemocnica, Foto:
Nový seriál Nemocnica má svoju premiéru za sebou.
debata (5)

Jojka si po jari potrebuje napraviť trošku pošramotené renomé, keď jej vysokorozpočtoví Slovania akosi vyšumeli do stratena v priebehu vysielania. Hoci sa nedá odoprieť snaha tvorcov priniesť nový štýl produkovania seriálov, po úvodných úspechoch sa historická exkurzia do 7. storočia končila pomerne vlažne. Navyše, do svojho záveru prišiel aj rodinný Nový život. Túto jeseň čaká Jojku seriálový reštart a to doslova. Okrem Nemocnice na svoju premiéru čaká Kriminálka Kraj a komediálna novinka Zlatá rybka.

Vysoké očakávania televízie

Nemocnica je pre televíziu projekt, od ktorého si veľa sľubuje a vkladá doňho veľkú dôveru. Aj preto odštartoval neštandardne skoro. Aby sa vyhol vybičovanej konkurencii začiatkom septembra, keď do hry vstúpi Markíza. Jojkársky nový seriál po špeciálnom úvodnom týždni, keď obsadí až tri večery v týždni sa ustáli v utorkovom a štvrtkovom slote, v ktorom sa minulú sezónu vysielal Nový život. A práve počas utorkov sa Nemocnica stretne zoči-voči etablovaným Sestričkám, ktoré sú pre Markízu pohodlnou zárukou nadpriemernej sledovanosti. O to viac sa Jojka musí posnažiť teraz, aby čo najviac zaujala a prinútila divákov vytvoriť si návyk na jej seriál, a aby od septembra neprepli inam.

Stávka na lekársku drámu však môže Jojke vyjsť. Práve tento formát je overená klasika, na ktorú Slováci reagujú pozitívne a prináša zaujímavé výsledky sledovanosti. Slovenskými obrazovkami sa za tie roky prehnalo veľa lekárskych seriálov a ani jeden nebol vyslovený prepadák. Nemocnica má teda ambíciu nadviazať na tieto úspechy a tvorcovia si tohto faktu boli očividne dobre vedomí.

danica hričová, Čítajte aj Sivá eminencia Jojky o novinke Nemocnica: Netušila som, ako ma tento žáner chytí za srdce

Tvorcovia nenechali nič na náhodu

V utorok večer Jojka vypustila špeciálnu dvojepizódnu premiéru, ktorá dobre poslúžila ako úvod do celého seriálu a naplno rozbehla celý zrozumiteľný príbeh. Za seriálom stojí scenáristka a kreatívna producentka Danica Hričová, ktorá pre Jojku vytvorila viacero seriálov – Divoké kone, Vlci, Ministri, Hotel alebo Nový život. Práve tie vždy tvorili piliere programovej štruktúry. Ani tentokrát to nie je inak.

Po prvých dvoch častiach je očividné, že tvorcovia si naštudovali problematiku lekárskych seriálov, predsa len, vo svete sa stále vysielajú veľké svetové hity ako Dobrý doktor, New Amsterdam, Doktori alebo kultová Klinika Grace. Trend, ako správne namiešať seriál tohto typu, je teda jasne daný. Kombinácia komplikovaných medziľudských vzťahov hlavných postáv, ktoré dopĺňajú hosťujúce známe tváre v úlohe pacientov. Tí sú nositeľmi rôznych medicínskych záhad.

Prvé dve epizódy si splnili svoj účel. Na televíznej obrazovke sa prehnali, snáď, všetky hlavné postavy, s ktorými sa diváci budú najbližšie obdobie stretávať. Čo je však dôležitejšie, že každá z nich dostala priestor na to, aby načrtla svoju povahu a príbeh, ktorý ju bude sprevádzať. Je tu lekárka, ktorá nemôže otehotnieť, jej neverný manžel s pochybnou morálnou výbavou. Lekárka a milenka v jednom. Lekár sukničkár. Primár, ktorý je akýmsi prístavom spravodlivosti pre každého. Nováčikovia, ktorí chcú dokázať, že sú najlepší a pritom neváhajú podraziť jeden druhého. Lekár, ktorý si v práci ventiluje svoje osobné problémy, pričom verejným tajomstvom je, že ho doma čaká nevládna manželka a on celú situáciu nezvláda.

Postavy z jojkárskeho seriálu Nemocnica Fotogaléria - 13 fotiek Všetky fotky
Nela Pocisková ako MUDr. Rebeka Vargová.
Očkovacia lotéria Čítajte aj Slovensko má nový divácky hit: Žrebovanie očkovacej lotérie atakuje celoročné rekordy

Postavy, ktoré nemusia nudiť

Je evidentné, že scenáristi sa naozaj pohrali so všetkými postavami, ktorým napísali vlastný životný príbeh, naznačili ho a budú ho postupne rozvíjať. Pričom pozadie každého charakteru ponúka možnosť ťahať zápletky pomerne dlho. V tomto sú lekárske drámy jednoducho dokonalý formát na sfilmovanie. Avšak hrozí riziko, že veľmi rýchlo sa ukáže, ktoré postavy budú do počtu, zbytočné alebo veľmi iritujúco napísané a divák začne prirodzene selektovať.

Potešil aj mix hercov, v tomto smere kasting vyšiel veľmi dobre. Toto je správna cesta, ponúknuť divákom kombináciu nových tvárí a stálic. Nemocnicu si zvolila Nela Pocisková pre svoj veľký televízny návrat po rokoch. Značný priestor dostávajú menej opozerané tváre ako Richard Autner, Noël Czuczor. Veľmi príjemne prekvapila herečka Anna Nováková ako nádejná lekárka Agáta Jánošová. Nováková predviedla veľmi príjemný, civilný a uveriteľný výkon a ak Nemocnica dokáže vydobyť si miesto medzi divákmi, tak práve ona by mohla byť veľkou hviezdou. To isté platí aj o herečke Eve Mores a hercovi Davidovi Uszákovi. Herecké výkony hlavných postáv vyslovene nerušili, neurazili.

Tvorcovia sa však mohli viac pohrať s vizuálom. Najmä interiérmi, ktoré pôsobia pomerne rozporuplne. Je to taká trošku trafika zo sadrokartónu. Keď už Jojka tomuto projektu tak veľmi verila, mohla zainvestovať do vybudovanie väčších ateliérov, vystavať viac chodieb, zákutí. Centrálny príjem by si zaslúžil rekonštrukciu a rozšírenie. Do toho by sa mohla zdynamizovať kamera, ktorá by priestormi prechádzala spolu s postavami. Presne tak, ako sa robí v zahraničí.

pečie celé slovensko, Čítajte aj RTVS priváža novú ťažiskovú šou: Na jeseň bude celé Slovensko piecť!

Celý dej sa odohráva, kvázi, v jednej vstupnej hale, kde herci musia mať očividne nacvičené choreografie príchodov a odchodov, aby sa náhodou nezrazili za najbližším rohom. Pôsobí to trošku lacno, čo je škoda. To isté platí aj pri krátkych exteriérových šotoch. Natočiť pár záberov prichádzajúcej sanitky a zachytiť z niekoľkých uhlov budovu nemocnice a neustále ich točiť dookola pôsobilo rušivo. Stačili len dve epizódy a po chvíli tento fakt doslova klal oči.

Verdikt

Nemocnica tak vstúpila do vysielania s očividne premyslene napísanými postavami, ktoré majú mať potenciál na viacero sezón, avšak akosi sa pozabudlo vyšperkovať aj vizuálnu stránku veci. Určite by dobre odsýpajúce epizódy pôsobili, ak by boli doplnené o uveriteľnejšie interiéry, svižnejšiu kameru a strih. Na tom predsa stoja aj zahraničné lekárske drámy, keď divák za 40 minút zažije zbesilú medicínsku, ale aj medziľudskú jazdu.

Ak dej v nasledujúcich týždňoch neskĺzne do nudnej rutiny a čudných klišé zápletiek, tento seriál by mohol byť príjemnou záležitosťou na sledovanie počas nadchádzajúcich jesenných večerov a mohol by sa udržať na obraze aj viac sezón a stať sa pre Jojku stávkou na istotu.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #televízia JOJ #oseriáloch #seriál Nemocnica #televízna sezóna 2021/2022