Recenzia: Netreba chodiť okolo horúcej kaše - Slovania sú jednoducho výborní

Prelomový, unikátny, najdrahší, ojedinelý počin, ktorý tu doteraz nebol. Aj takto bol charakterizovaný nový seriál Slovania z produkcie televízie JOJ, ktorý mal v stredu večer premiéru. Na odvysielanie prvej časti si museli diváci počkať dlhšie, ako býva zvykom. Náročné nakrúcanie, komplikovaná postprodukcia, ale aj pandémia koronavírusu sa podpísala na tom, že dvanásťdielny historický epos o našich predkoch sa dostal na obrazovky neskôr, než televízia plánovala. Pričom samotné nakrúcanie sa realizovalo v druhej polovici roka 2019.

11.03.2021 07:00
debata (57)
Slovania rozhodne nie sú slovenská Hra o tróny.... Foto: TV JOJ
slovania, tomáš maštalír, Slovania rozhodne nie sú slovenská Hra o tróny. Je to seriál s vlastnou identitou.

Jojka prostredníctvom Slovanov avizovala novú éru seriálovej tvorby na Slovensku. Predsa len, nie je zvykom, aby sa u nás minulo štyri milióny eur do neistého projektu, do ktorého sa navyše zapojila do veľkej miery aj Ukrajina. Napokon, takýto peniaz by komerčnej stanici zabezpečil výrobu niekoľkých „štandardných“ seriálov. Televízia sa však rozhodla zariskovať a posunúť latku ešte vyššie, čo napokon už robí niekoľko rokov. Občas sa zadarí, občas nie. Každopádne sa cení snaha prichádzať s inováciami v mimoriadne stojatých seriálových vodách na Slovensku.

Nová éra seriálov?

Nejak si už slovenský divák zvykol, že seriály u nás majú istú formu, rozpočet a výsledok. Prirodzene sa televízie držia hesla – je zbytočné riskovať. Neustále sa u nás točia komediálne seriály, v ktorých – v drvivej väčšine – sa márne hľadá humor, potom sú tu lekárske drámy a klasické vzťahové nenáročné produkty s akcentom na rodinnú zábavu. Historické seriály u nás nemajú tradíciu, pričom práve tento žáner by mohol prinášať potrebnú pridanú hodnotu pre diváka, ktorý by nasal niečo viac, ako len nenáročný výsledok bez hlbšej myšlienky alebo rozšírenia si vlastného obzoru.

Dôvod neprodukovania iných typov seriálov je jasný a už raz spomenutý, potreba neriskovať. Veď produkované seriály prinášajú, čo majú. Dostatočnú sledovanosť pri tej istej kvalitatívnej úrovni. Navyše, pripraviť historický seriál si vyžaduje vo väčšej miere to, čo je u nás vždy kameňom úrazu – peniaze. O to viac je dobré, že aj tento trend sa konečne zlomil a podarilo sa zainvestovať štyri milióny eur do niečoho, čo prinesie iný typ zábavy na obrazovky bez toho, aby Slovák šomral, že sú to vyhodené peniaze.

Za Slovanmi stojí ostrieľaná producentka Wanda Adamik Hrycová, ktorá opäť spojila sily s režisérom Petrom Bebjakom, podobne ako pri oceňovanej Čiare. Z námetu Veroniky a Jozefa Kolejákovcov vznikol scenár k seriálu, ktorý dlhší čas bol odložený bokom, pretože bolo ťažko predstaviteľné zrealizovať ho v našich podmienkach. Podarilo sa. Nakrúcalo sa na Ukrajine, kde vznikli autentické kulisy dvoch hradísk, presunul sa sem slovenský štáb a spolu s ukrajinskými partnermi začal vznikať seriál, ktorý má ukázať dávnu minulosť našich predkov.

Žiadna Hra o tróny

Po prvej časti možno skonštatovať, že prirovnávania k ikonickej Hre o tróny alebo Vikingom určite neobstoja. Slovania sú iní. S vlastnou identitou, vizuálom, atmosférou. A to je dobre. Bolo by úplne zbytočné sa opičiť po zahraničných produkciách, ktorým sa ani rekordný slovenský rozpočet nepriblíži ani z rýchlika. Každopádne, samotný divák si bude musieť zvyknúť na nový produkt. Bude sa musieť vnútorne nastaviť a stotožniť sa, že sleduje úplne iný typ seriálu, na ktorý doteraz nebol zvyknutý. Pri ktorom sa bude musieť aj zamyslieť, vnímať reálie a skutočnosti a najmä odosobniť sa a nehľadať v každom zábere chyby. Jednoducho povedané, taký ten typický slovenský zvyk – všetko na prvú skritizovať.

Už samotný vizuál naznačuje, že Slovania prinášajú nadštandard. Kamera v podaní Martina Žiarana len dokazuje, ako sa dá experimentovať so zábermi, nie iba sucho robiť statické scény. Sú tu panoramatické akcenty na úžasnú ukrajinskú prírodu, ktorá bez problémov evokuje dávne časy. Žytomyrský prales ponúkol skutočne nedotknutú časť prírody. Samotné scény, či už v hradiskách Veľký stôl alebo Furnau alebo s nádychom akčnosti nepôsobia lacno. Vidno, že sa s nimi tvorcovia pohrali, rozmýšľali nad výsledkom. Pôsobí to celé filmovo, mimoriadne dobre, ničím sa to nelíši od zahraničných produkcií. Stále však platí a netreba nato zabúdať, že naši filmári sa stále učia byť svetovými a preto potenciálne nezrovnalosti netreba hneď škodoradostne stavať na piedestál.

Filmári museli od základov vybudovať kópie... Foto: TV JOJ
slovania, Filmári museli od základov vybudovať kópie hradísk.

Pozvoľné tempo na začiatok

Dej prvej epizódy je prekvapujúco vláčny. Býva skôr zvykom, že úvod do príbehu je strhujúci a nedá divákovi vydýchnuť, len aby ho prinútil sledovať dej aj naďalej. Slovania zvolili iné tempo, čo je v spomínanom kontexte zaujímavý a odvážny krok. Tvorcovia vsadili na predstavovanie hlavných postáv, ich charakterov a najmä pohnútok, prečo konajú tak, ako konajú.

O to viac pôsobí prvá epizóda zrozumiteľne a buduje si pevné základy pre postupné zamotávanie zápletiek, ktoré sa s pribúdajúcimi minútami vo veľkom naznačuje. Zároveň prefíkane dávajú na výber divákovi sa rozhodnúť, ako ich bude vnímať a veriť im. Pretože niekto sa javí ako pozitívna postava, no postupne sa ukáže, že to tak vôbec nemusí byť. Veľmi dobre zafungoval záverečný cliffhanger, keď Tomáš Maštalír (Radúz) pôsobiaci v úvode práve ako ten dobrý, v konečnom dôsledku ním vôbec nemusí byť. To isté platí aj pri Čaradovi (D. Cinkota). Je veľmi zaujímavé sledovať výkon Dušana Cinkotu, ktorý je skôr vnímaný našincami skrz pozitívne postavy a v Slovanoch je rýdzo negatívna.

Veľmi dobre pôsobí aj účasť ukrajinských hercov, čo absolútne neguje klasické hejty, že v našich seriáloch účinkujú dookola tí istí herci. Práve zahraničná účasť vôbec nestojí v úzadí a hlavným pilierom deja je postava Drahy (Polina Nosykhina), ktorej charakter a pozadie jej postavy je vyskladané veľmi zaujímavo a skrýva obrovský potenciál. Obsadenie za obe strany je pol na pol, takže proporcionálne vyvažuje mix postáv na obrazovke. Málokedy sa stane, že v jednej scéne stoja proti sebe dvaja Slováci. Účasť ukrajinských hercov preto pôsobí veľmi osviežujúco a rozhodne ich herecký prejav neťahá za kratší koniec.

Prírodné scenérie v seriáli sú naozaj dychberúce. Foto: TV JOJ
slovania, Polina Nosykhina, Prírodné scenérie v seriáli sú naozaj dychberúce.

Akcent na prírodu

Samostatnou kapitolou v Slovanoch je akcent na mágiu a čary. Opäť úplne nový prvok v slovenskej tvorbe. Naša história je plná povestí skrývajúcich hutné tajomstvá. Len škoda, že nie je u nás tradícia sa s nimi pohrať na televíznych obrazovkách. Potom je divák otupený vnímaním len bezútešnej reality prostredníctvom iných typov seriálov a akoby zabudol na náš folklór, ktorý je absolútne založený na poverách, súzvuku s prírodou, prácou s bylinkami, rôznymi obradmi. V Slovanoch je príroda a jej čaro samostatnou postavou. Je úplne prirodzené, že ľudia sa spoliehajú na bylinky a ich účinky.

Sú práve rastliny tým hnacím motorom pre halucinácie, vidiny, zvuky, ktoré postavy počujú? Alebo sú to naozaj čary? Scenár veľmi decentne dáva divákovi na výber a nerobí rezolútny verdikt v tomto smere. Každý si môže vybrať tomu, čo verí a zároveň podsúva myšlienky, na ktoré sme už dávno zabudli. Práve preto Slovania nie sú sci-fi fantasmagóriou, kde by sa mali preháňať draky. Je to ukážka toho, čím reálne naši predkovia žili, ako vnímali prírodu, božstvá, povery. Ale zároveň načúvali tomu, čo im bezprostredné okolie našepkáva skrz počasie. Je úplne pochopiteľné, že v tom čase sa všetko pre nich nevysvetliteľné pripisovalo mágii a vyšším silám. Z čoho prirodzene profitovali jednotlivci, ktorí mohli ovládať davy.

Postavy zo seriálu Slovania Fotogaléria - 6 fotiek Všetky fotky
Zuzana Fialová v seriáli Slovania.

Avšak aj v Slovanoch je hrozba reálna. Keďže sa dej odohráva v 7. storočí, teda pred ich zjednotením, úhlavným nepriateľom sú Avari. Kým Slovania sú charakterizovaní ako mierumilovné kmene žijúce v pokoji, Avari prahnú po krvi a bojoch. A všetky znamenia hovoria jasne, blíži sa zlo, temnota a smrť.

Po prvej časti je evidentné, že aj tvorcovia si boli veľmi dobre vedomí toho, akú štruktúru bude mať dvanásťdielny príbeh. Práve preto zrejme išli cestou pokojnejšieho úvodu, v ktorom sa sústredili na predstavenie postáv, prostredia, zvykov a v druhej polovici časti postupne vsunúť náznaky temnejších zápletiek.

Formát 45-minútovej epizódy navyše veľmi svižne zafungoval. Epizóda mala napriek všetkému spád, nenudila, hoci pôsobila skôr ako prechádzka múzeom s autentickými ukážkami reálneho života. Divák si išiel svojou vydláždenou ohraničenou cestičkou, kým okolo neho sa diali veci. Je tu mocenský boj o post starešinu, prirodzená snaha o počatie mužského dediča trónu, tajomní Avari, žrec, ktorý má vlastnú agendu. Nevinné dievča, ktoré v sebe objavuje obrovskú moc… Námet skrýva obrovský potenciál pre ďalšie epizódy, keď pribudnú ďalšie postavy a dej sa ešte viac zamotá.

Verdikt

Slovania sú na prvý pohľad naozaj prelomoví. Pôsobia veľmi efektne, prepracovane, rozhodne toto je ten produkt, ktorý pokojne môže ísť do sveta. Vyzerá to tak, že sa to možno aj podarí. Konečne sa Slovensko dočkalo vysokorozpočtového seriálu, ktorý nemusí byť len plytké dielo, ale prinesie aj čosi navyše, teda poznanie dávnej histórie. Samozrejme, nie je bez chýb. Rozhodne počas prvej časti neraz rušila zvolená hudba. Zbytočne kazila dojem zo scén, ktoré mali priniesť drámu. Prekombinované využitie viacerých nástrojov bolo na škodu. V tomto smere by sa tvorcovia mohli inšpirovať zahraničím a nabudúce použiť naozaj jednoduchšie a jednoliate hudobné motívy.

Opäť sa potvrdilo to, že stačí dopriať našincom naozaj dostatočné finančné krytie a dokážu vytvoriť vysoko nadpriemerné dielo a to by mala byť cesta aj do budúcnosti. Či si to chcú stanice priznať alebo nie, televízny trh sa začína prudko meniť aj u nás, čo pandémia len umocnila.

Na Slovensko sa valí trend zo zahraničia, keď do vedenia idú streamovacie platformy typu Netflix, HBO GO, čoskoro prídu aj ďalšie a spolu s nimi ešte silnejší hráči. Ak chce klasická televízia prežiť, bude musieť zmeniť svoje fungovanie a myslenie a v boji o každého diváka tvrdo zabojovať práve prostredníctvom kvalitnej tvorby. Slovania sú prvou lastovičkou a určite zmenia televízny svet na Slovensku. Veď už bolo načase! Ešte by sa mohlo stať zvykom, že každý rok si komerční hráči pripravia pre divákov, popri „dostačujúcich“ seriáloch, jeden takýto kvalitatívne nadštandardný kú­sok.

57 debata chyba
Viac na túto tému: #Zuzana Fialová #televízia JOJ #Tomáš Maštalír #Dušan Cinkota #oseriáloch #seriál Slovania