Recenzia: RTVS konečne trafila do čierneho! Hniezdo je jednoducho výborný seriál

Hovorí sa, že na dobré si treba počkať. V prípade RTVS toto čakanie trvá zvyčajne roky, avšak tentokrát sa známe porekadlo potvrdilo. V januári sa na televíznych obrazovkách objavil seriál Hniezdo, ktorý telerozhlas zadefinoval ako intímnu sondu do životov troch manželských párov, ktoré bojujú o svoje rodinné šťastie, každý však iným spôsobom, čo vyústi do rôznych koncov.

14.02.2020 07:00
hniezdo, Foto:
Sledovanosť Hniezda je od prvej epizódy rekordná.
debata (6)

Recenzia po štyroch odvysielaných epizódach.

Niekoho čaká happyend, iného zaslúžené následky za vykonané činy. Hlavná pointa však spočíva s odkrývaním tabuizovanej témy na Slovensku a to neplodnosti mladých párov, problematikou adopcií a z toho vyplývajúcich predsudkov. Zároveň sa tu mixujú dejové linky s neverou, gamblerstvom, korupciou a ich zničujúcimi následkami.

Verejnoprávna televízia chňapla po skvelej téme, takej, ktorá sa v ponuke komerčnej konkurencie neobjavila a pritom prináša veľkú pridanú hodnotu, alternatívu a potrebnú osvetu. V tomto smere si splnila svoju úlohu do bodky. Už v minulosti v podobnom štýle zarezonovali dve série hitu Tajné životy. Hniezdo je ďalšou ukážkou toho, že aj RTVS vie robiť kvalitné programy, hoci to trvá neúmerne dlho a divák skôr dostáva výhovorky o podfinancovaní tejto inštitúcie a z toho vyplývajúcou extrémne obmedzenou výrobou pôvodnej seriálovej tvorby. Názor na túto tému si každý musí spraviť sám.

Skvelý kasting

Autormi seriálu sú Alena Bodingerová, Biba Bohinská, Peter Nagy, Naďa Jurkemik a Braňo Mišík, ktorý je aj režisérom (Búrlivé víno, Sestričky, Divoké kone, Pravá tvár, ZOO, Specialisté). Od prvej epizódy je viditeľné, že na obrazovky sa dostal zaujímavý, moderný a nanajvýš súčasný seriál, ktorý vizuálne dobre vyzerá, prináša dobre napísaný scenár, ktorý netrhá uši a zároveň púta pozornosť skvelým hereckým obsadením.

Tvorcom sa podarilo angažovať vydarený mix známych, ale menej opozeraných tvárí. V hlavných úlohách sa predstavili Soňa Norisová, Alexander Bárta, Marek Geišberg, Katarína Šafaříková, Marián Mitaš, Andrea Karnasová, Pavel Višňovský, Zuzana Frenglová, Anna Javorková, Zuzana Kubovčíková Šebová, Ján Jackuliak alebo Daniel Heriban.

Herečka Soňa Norisová je nositeľkou... Foto: RTVS
hniezdo, seriál hniezdo, soňa norisová, Herečka Soňa Norisová je nositeľkou najsilnejšej dejovej línie.

Príbehy, ktoré pohltia

Treba dodať, že zúčastnení herci mali to šťastie a do vienka dostali veľmi zaujímavo vykreslené charaktery, ktoré im dovoľujú ukázať veľa zo svojho hereckého talent, čo nebýva pravidlom, najmä pri dlhodobých seriáloch komerčných staníc. Najzaujímavejšie pôsobí príbeh, v ktorom hrajú prím Soňa Norisová a Alexander Bárta. Potešujúce je, že sa RTVS podarilo zlanáriť herečku do tohto projektu. V poslednom čase viac pôsobila za riekou Moravou. Norisovej postava Kristíny totiž tají pred milujúcim manželom neželané tehotenstvo, ktoré je následkom nevery. Dobre vie, že jej idylický zväzok a rodina sa v momente rozpadnú, ak sa to prevalí.

Norisová predvádza výborné výkony, emočne vybičovaný príbeh jej sedí, vidno, že si túto extrémne komplikovanú situáciu herecky užíva a dáva do nej všetko a pritom to pôsobí veľmi civilne a ľudsky. Znova sa potvrdilo, že Alexandrovi Bártovi viac sedia komplexnejšie vykreslené postavy, ako napríklad v jojkárskej kriminálke Za sklom. Hoci je a bol súčasťou rôznych projektov, častokrát v nich neoslnil, keďže dlhodobé seriály neraz neprinášajú možnosť stvárniť charakterovo bohatú postavu.

V Hniezde to však ide a to je dobre. Bezhranične milujúci manžel sa dozvedá pravdu a jeho svet sa v sekunde rozsype a siaha si na dno. A Bárta môže ukázať emočnú horskú dráhu. Nič im nedaruje ani zatrpknutá matka v podaní Javorkovej. Tá svoju dcéru vychovala ako slobodná matka v časoch, keď to nebolo „v móde“ a užila si svoje. Doteraz to svojej dcére dáva za vinu a patrične sa k nej aj správa.

Tvorcovia preniesli na obrazovky problematiku... Foto: RTVS
hniezdo, seriál hniezdo, Tvorcovia preniesli na obrazovky problematiku adopcií a neplodnosti.

Akousi seriálovou stálicou RTVS je herec Marek Geišberg. Tentokrát dostal úlohu princa na bielom koni. Milujúceho manžela Adama, ktorý by so svojou ženou Ninou (Šafaříková) chcel rodinu, no nemôžu ju mať. Osud sa s nimi kruto pohral. Jedinou možnosťou je adopcia. Žijú si spokojným a zabezpečeným životom, keďže sú obaja architekti a prácu im zabezpečuje Ninin otec (Višnovský). Práve prostredníctvom tejto dvojice sa to príbehu vkráda problematika adopcie a procesu, ktorí musia budúci rodičia podstúpiť, kým im byrokracia dovolí držať v náručí vytúžené dieťa. Stretávajú sa s krutými, bezcitnými a krátkozrakými predsudkami najmä zo strany Nininho otca.

Tretiu dvojicu stvárňuje Karnasová s Mitašom. Manželský pár, ktorý deti nemá a ani mať nebude. Rodičovské povinnosti nie sú stredobodom ich mentálneho vesmíru a tak je to v poriadku. Existuje veľa párov, ktoré sa slobodne rozhodnú, že deti nechcú. Avšak postava Karnasovej – Marta – je síce dobre finančne zabezpečená, no jej zväzok s Petrom (Mitaš) nie je šťastný.

Ten ju využíva len kvôli peniazom, pritom pravidelne stávkuje, prepadol gamblerstvu, zapletie sa do korupcie a pritom tuneluje firmu, ktorú má s kamarátom Michalom (Bárta). Mitaš už tradične hrá gaunera, to nie je v slovenskom seriálovom rybníku nič nové, avšak negatívne charaktery mu jednoducho sedia. Karnasová, ktorá sa dlhšie nikde v seriáli neobjavila je veľmi dobrým a sympatickým osviežením.

Medzi troma hlavnými pármi korzuje sociálna pracovníčka Milka v podaní Zuzany Kubovčíkovej Šebovej. Táto postava je stelesnením pozitívnej energie, akýmsi protipólom negatívnych vecí, ktoré sa v jednotlivých epizódach objavujú. Šebovej táto úloha sadla ako uliata a je viac ako potešujúce, že sa objavila aj v inej polohe, v ktorej je u nás už zaškatuľkovaná. Vážnejšia, umiernenejšia postava je darčekom nielen pre ňu, ale aj pre divákov.

Verdikt

Dejové linky ponúkajú rôznorodé príbehy, ktoré majú hĺbku, dobre napísanú pointu a vedia naplno vtiahnuť divákov do deja. Herecké obsadenie pôsobí sympaticky, žiadna postava vyslovene neruší, vystavaná spleť charakterov prináša zaujímavý mix, pričom veľmi rýchlo je jasné, kto je pozitívna a negatívna postava a dajú sa vybudovať sympatie a antipatie. Najdôležitejší fakt je, že Hniezdo nenásilne vštepuje do publika potrebnú dávku otvorenej mysle a tolerantnosti v ťažkej problematike adopcie a neplodnosti.

Navyše Hniezdo sa v priebehu zopár týždňov vo vysielaní stalo najsledovanejším seriálom na Slovensku. Aktuálne každú nedeľu sedí pri obrazovkách viac ako 500-tisíc divákov.

Tvorcovia stavili na súčasne pôsobiace interiéry a exteriéry, čo len podčiarkuje fakt, že slovenská seriálová tvorba by sa mala posúvať smerom k modernému vyzneniu jednotlivých produkcií. RTVS naozaj trafila do čierneho, nielen s tímom tvorcov, ale aj kastingom. Nečudo, že Hniezdo je hit od prvej epizódy. Je to najlepší seriál z jej produkcie za posledné roky, len škoda, že ich produkuje tak málo.

6 debata chyba
Viac na túto tému: #RTVS #oseriáloch #seriál Hniezdo