Recenzia: Nový život na Jojke – druhá šanca na televíznu čalamádu

Televízia JOJ poňala začiatok roka 2020 veľkolepo. Slovenskému publiku predstavila nový seriál, ktorý má ambíciu nadviazať na niekdajší úspech Paneláku a zároveň byť akousi alternatívou voči konkurenčným Oteckom a navyše pre stanicu zabezpečiť dostatočný výkon, aby sa u nás etabloval aj druhý dlhodobý seriál.

13.01.2020 07:00
alexander bárta, helena krajčiová, milo kráľ,... Foto:
Alexander Bárta, Helena Krajčiová a Milo Kráľ v seriáli Nový život.

Recenzia po prvom týždni vysielania.

Či náš malý slovenský seriálový rybník zvládne živiť dva podobné seriály je otázne. Po prvom týždni vysielania to vyzerá tak, že Nový život sa napokon na obrazovkách naozaj zdrží dlhšie. Tvorcovia síce avizovali, že v prvej vlne ponúknu 40 epizód, už teraz je jasné, že príbehy budú expandovať a naplní sa ambícia televízie.

Aj keď to nebude plnohodnotný denný seriál, keďže Jojka ho mieni vysielať „len“ trikrát do týždňa v hlavnom vysielacom čase. S markizáckymi Oteckami, ktorí valcujú podvečerný vysielací slot počas pracovného týždňa, sa Nový život nestretne. Hoci, súdiac podľa vizuálneho a kreatívneho spracovania, by tento seriál mal putovať do podvečerného vysielania. Zrejme sú preč tie časy, keď denný seriál bol atraktívnym programom pre divákov vo večerných hodinách. Akosi tento formát vysielania v rýchlo meniacom sa televíznom svete neprináša nič inovatívne, čím by si vyslúžil miesto na piedestáli.

Úspech po prvom týždni

Prvý týždeň v éteri síce ukázal, že Slováci majú stále radi seriály, veď hodnoty ako 544, 477, 471, 452-tisíc divákov počas prvých štyroch dní vysielania sú jasným dôkazom prvotného úspechu. A tak je veľký predpoklad, že sa podarí etablovať aj druhý dlhodobý seriál. Avšak nastavený slovenský štandard produkcie tohto typu seriálu už kvalitatívne nepostačuje na prime-time.

Je viac ako evidentná snaha Jojky vyrobiť alternatívu voči Oteckom. Konečne tvorcovia prišli aj so zaujímavou ústrednou trojicou bývalých športovcov, ktorí v štyridsiatke musia alebo chcú ukončiť svoje doterajšie kariéry a začať nový život: Svoju druhú šancu na život – ako znie slogan seriálu. Nateraz sa to javí tak, že je to len druhá šanca na televíznu čalamádu.

Je to mix všetkého, vzťahy, rodina, problémy, radosti, starosti, klasický miš-maš, na ktorom je vybudovaná štandardná šablóna denného seriálu. Avšak táto televízna čalamáda na začiatku vždy chutí, no pomerne rýchlo sa jej dá prejesť. Podobne ako s Oteckami. Tí na začiatku priniesli niečo nové, následné ďalšie série a vrstvenie príbehu bolestivo ukázalo, že rozvetvenie námetov nie je prednosťou slovenských scenáristov. Ba čo viac – je to ich Achillovou pätou.

Overení tvorcovia

Prirodzene, pri dennom seriáli musí v deji vystupovať viacero postáv, viacero prostredí, ktoré tvoria spleť dejových zápletiek s potenciálom na dlhodobé ťahanie, práve preto musí fungovať scenár. Pri Novom živote to nie je také jednoznačné. O to väčšie prekvapenie sa skrýva v zákulisí.

Za seriálom stojí „jojkárska veteránka“ Danica Hričová (Vlci, Divoké kone) a Petr Kolečko – scenáristická superstar z Čiech (Most!, Hrobári). Akosi sa bije ich špecifický rukopis. Prvá menovaná má bohaté skúsenosti s písaním rozvetvených rodinných seriálov, kým druhý menovaný kladie dôraz na humor a špecifickejšie ladené seriály.

Kvalitatívna sínusoida

Vo výsledku v Novom živote repliky vychádzajúce z úst hercov vytvorili kvalitatívnu sínusoidu, čo sa prirodzene odráža aj na ich výkonoch a vo výsledku prichádzajú rozpaky. Ba neraz údiv a podliezanie kvalitatívnej latky, ktorá v prípade Jojky a jej seriálovej produkcie stúpa strmhlav nahor. Následne však príbeh aj humor zafunguje a sú momenty, keď sa na jednotlivé scény príjemne pozerá.

Je evidentné, že v roku 2020 televízia stavila na viacero formátov. Nebudú chýbať nákladné seriály s menším počtom epizód, ktoré si vyžadujú viac času na nakrútenie. Časový nesúlad v produkcii je nutné vyplniť o niečo lacnejším, efektívnejším a teda dlhodobým seriálom. Pričom pojem lacnejší nemusí znamenať hneď dehonestáciu. Neraz menej náročné produkcie „vypália“ omnoho lepšie ako nablýskané drahé seriály.

Ale späť k scenáru. Po prvom týždni vysielania a vypustených siedmich epizódach je tento seriál rozpoltený. Funguje ústredná pointa a teda hľadanie miesta pod slnkom pre bývalých športovcov. Vďakabohu za to, že konečne to nie je seriál z lekárskeho prostredia alebo príbeh o znepriatelených rodinách, ktorý je u nás už extrémne otrepaný.

Alexander Bárta, Helena Krajčiová a Milo Kráľ v... Foto: TV JOJ
alexander bárta, helena krajčiová, milo kráľ, nový život, seriál nový život, Alexander Bárta, Helena Krajčiová a Milo Kráľ v seriáli Nový život.

Absurdity verzus dobré momenty

Tento námet je originálny, neopozeraný a ponúka veľký potenciál. Je zaujímavé sledovať vnímanie postáv, ktoré nič iné ako šport nevedia robiť. Potom však prídu momenty, keď sa rozum zastaví a dobrý pocit je nezvestný ako tohtoročná zima.

Napríklad scénky so sledovaním vedomostného kvízu, dejová línia s kontroverzným tetovaním, zápletka so školou, kde sa deti s úsmevom bavili na hrdúsiacej sa učiteľke, zvláštny vzťah hlavnej hrdinky s jej rakúskym priateľom, prípadne hyperaktívna lekárka s mierne stalkerskými sklonmi, ktorá má byť vtipná, ale nie je. Vrcholom je postava, ktorú stvárňuje Alexander Bárta, ktorá „zabúda“ vo viacerých scénkach krívať. V jednej scéne tak raz kríva a potom stačí vyjsť spoza rohu a už nie.

Razom príde precitnutie a uvedomenie si, že v roku 2020 v hlavnom vysielacom čase zaznievajú značné absurdity s pochybnými hereckými výkonmi.

Potom však prídu linky a náznaky s hľadaním si zamestnania, pohľadom do vnútorného sveta postáv, ich mylné predstavy o svojom okolí, vlastné presvedčenie o pravde a objavuje sa iskrička nádeje so zaujímavými scénami, dialógmi. Táto rozkolísanosť je najväčšou slabinou celého seriálu. Práve tlak na väčší počet epizód nedáva veľkú nádej na zlepšenie.

Chce to zmeny!

Možno by bola cesta pre Jojku vzdať sa idey denného seriálu a vyskúšať podobnú cestu ako v Čechách, kde sú diváci doslova „vycepovaní“, že dvakrát do týždňa uvidia napríklad Ordináciu v ružovej záhrade na Nove a televízia má stabilne istý milión pri obrazovkách. Funguje to už 15 rokov a koniec je v nedohľadne.

Nový život by sa mohol vybrať touto cestou, ak teda televízia chce tvrdohlavo ísť si za svojím a nechať seriál v hlavnom vysielacom čase. Menej epizód týždenne by eliminovalo tlak na scenáristov, vytvorilo by priestor na učesanie liniek, samotných dialógov, zlepšiť by sa mohol aj vizuál. Nateraz interiéry pôsobia umelo, vidno, že ide o ateliéry. Nefungujú ani trenčiansko-bratislavské lokácie, pričom sa dej sa má odohrávať iba v Trenčíne.

V podstate to vizuálne vyzerá ako variácia Paneláku a to asi nebolo tak mienené. Ak Jojka potvrdí ďalšie nakrúcanie, čo pri dosahovanej sledovanosti je len formalita, mala by sa zamyslieť nad budúcou podobou seriálu a kreatívne ho učesať a posadiť do komfortnejšej podoby. Prehodnotiť účasť viacerých postáv, prípadne pozmeniť ich charaktery, niečo vypustiť, niečo pridať. Avšak najviac, ako základ, by zrejme prospela nižšia periodicita epizód v týždni.

Milo Kráľ, Max Bolf a Alžbeta Stanková v... Foto: TV JOJ
milo kráľ, max bolf, alžbeta stanková, nový život, seriál nový život, Milo Kráľ, Max Bolf a Alžbeta Stanková v seriáli Nový život.

Časť obsadenia naozaj poteší

Pozitívnom je určite časť obsadenia, sympaticky pôsobia najmä herci Milo Kráľ a Helena Krajčiová, overené stálice tejto televízie. Potešil aj návrat sympatickej Betky Stankovej alebo Henriety Mičkovicovej. Tvorcovia celkom dobre trafili aj snahu vyzdvihnúť do popredia mladších hercov, ktorí predstavujú mladšiu generáciu v seriáli. Taký Max Bolf má šancu vymaniť sa z pozície detského herca, ako ho majú diváci zafixovaného zo seriálu Naši. Veľmi sľubne sa javí aj mladá herečka Simona Kollárová.

K dobru hovorí aj zakomponovanie malých nuáns, ktoré zarezonujú najmä medzi mladšími divákmi. Scenáristi vsunuli linku napríklad so satirickou stránkou Zomri, určite potešila aj účasť dua Zrebný & Frlajs. Vtipná dvojica, ktorá valcuje „slovenský“ Youtube, pričom ich profesionálne produkované videá dosahujú rekordné videnia. Možno by sa televízia mohla s nimi poradiť a inšpirovať sa ich ostrovtipom, títo dvaja majú naozaj talent.

Seriál Nový život Fotogaléria - 15 fotiek Všetky fotky
Simona Kollárová, Alexander Bárta a Henrieta...

Verdikt

V našom teritóriu je akýmsi nepísaným pravidlom, že každá televízia by mala mať v talóne aj dlhodobý seriál. Jojka sa po čase vybrala znova touto cestou. Avšak pozornosť pútajú jej pripravované minisérie, ktoré sa v tomto roku objavia. Keďže televízia je povestná svojou žánrovou rôznorodosťou, tak aj denný seriál by sa mal ustáliť na istej kvalitatívnej úrovni, aby v konečnom dôsledku, keď JOJ vypustí všetky chystané produkcie, nezostal na chvoste a nevyznel ako lacná alternatíva.

Novému životu by výrazne prospelo, keby došlo k prehodnoteniu viacerých výrobných elementov vzhľadom na ústredný námet, ktorý má potenciál. Len nemôže výsledok skĺzavať do pátosu a pocitov trápnosti. A najmä, sám divák by mal požadovať viac.

Simona Kollárová, Alexander Bárta a Henrieta... Foto: TV JOJ
alexander bárta, henrieta mičkovicová, simona kollárová, Simona Kollárová, Alexander Bárta a Henrieta Mičkovicová v seriáli Nový život.

Viac na túto tému: #Alexander Bárta #televízia JOJ #Helena Krajčiová #Milo Kráľ #oseriáloch #seriál Nový život