Nelogické čachre v RTVS? Miliónový ťahúň sklamal, film vysunutý ako outsider zas valcoval

, 17.01.2020 07:00
mária terézia, vojtech kotek,
Druhú sériu Márie Terézie videli diváci počas Vianoc 2019. Autor:

Nedávne týždne a aj minuloročné Vianoce ukázali pomerne diskutabilné rozhodnutia a prípadné zlyhania úsudku pri zostavovaní programovej štruktúry. Pri RTVS je to o to vyhrotenejšie, keďže pracuje s verejnými prostriedkami a tlak, respektíve očakávania s ich rozumným a transparentným využívaním je značný. Hoci verejnoprávna inštitúcia nie je primárne nastavená na komerčný úspech, malo by sa jej neustále pripomínať a zdôrazňovať, že by sa mala prirodzene snažiť zabezpečiť si aj širší rádius diváckeho publika.

Kontroverzne zapôsobilo aj nasadenie inscenácie Nero a Seneca ešte v novembri minulého roka. Telerozhlas zaplatil na film 500-tisíc eur, pričom bol nakrúcaný výhradne v interiéri, v jednom štúdiu v Mlynskej doline. Za dielom stál Marek Ťapák, ktorý sa postaral o scenár a réžiu, pričom je aj programovým riaditeľom RTVS. Finančná injekcia sa javila viac ako premrštená, korunu blamáži nasadila výsledná sledovanosť. Nero a Seneca pustili v hlavnom vysielacom čase počas novembrovej nedele na Jednotke. Ide o najprestížnejší možný vysielací slot.

Inscenáciu si v skupine 12+ celkovo pozrelo len 37-tisíc divákov, čo predstavuje 0.8% sledovanosť s trhovým podielom 1.7%. Jednotka bola v čase vysielania osmičkou na trhu, podobné hodnoty dosiahla spravodajská TA3. Trhový podiel Jednotky počas hlavného vysielacieho času je okolo 11%. Vtedy si RTVS odmietla pripustiť chybu v nasadení, podobne ladené programy sú primárne určené pre Dvojku. Navyše nie za takú vysokú sumu.

Mária Terézia klesla o polovicu

Minuloročné Vianoce priniesli ďalšiu studenú sprchu. Po dvoch rokoch sa na obrazovky vrátila miniséria o Márii Terézií, ktorá je výsledkom finančne náročnej medzinárodnej koprodukcie. Práve táto historická dráma kvalitou patrí medzi to najlepšie, čo verejnoprávna televízia vyprodukovala. Do oboch sezón investovala zhodne až po milióne eur. V roku 2017 prvá séria lámala všetky rekordy a zdalo sa, že televízia naozaj trafila do čierneho.

Prvú časť si vtedy pozrelo až 772-tisíc divákov, druhú 789-tisíc. Boli to jednoznačne najvyššie čísla RTVS za posledné roky. Uspela aj repríza prvej série krátko pred Vianocami 2019. Obe časti Jednotka „otočila“ vo vysielaní 22. a 23. decembra, aby divákom pripomenula dej a dosiahla veľmi zaujímavé čísla. K televíznym obrazovkám si sadlo 291-tisíc tisíc, respektíve 251-tisíc divákov v cieľovke 12+.

Veľmi zvláštne nakoniec vyznelo nasadenie druhej série mimo troch vianočných dní. Druhá séria dostala priestor 27. a 28. decembra, teda v čase, keď diváci postupne od televíznych obrazoviek odchádzajú. Je minimálne zvláštne, prečo Jednotka nenasadila pokračovanie 25. a 26. decembra, keď drvivá väčšina Slovenska sedí v obývačkách a prirodzene by si našla cestu aj k pokračovaniu. V prípade prvej série táto stratégia naplno vyšla. Prečo tak kompetentní neurobili aj pri druhej série?

Lenka
		Vlasáková  a Táňa Pauhofová v
		pokračovaní...
Zuzana
		Mauréry  a Stefanie Reinsperger
		(Mária...
+3Vojtěch Kotek a  
		Stefanie Reinsperger
		(Mária...

„RTVS je s číslami sledovanosti druhej série Márie Terézie spokojná, nakoľko sme boli v čase vysielania lídrom trhu. Nižšiu sledovanosť zaznamenali aj televízie v dvoch ďalších koprodukčných krajinách. Druhú sériu sme vysielali oproti prvej o dva dni neskôr, čo bolo spôsobené faktom, že počas vianočných sviatkov priniesla Jednotka veľmi bohatý program premiérových koprodukčných rozprávok. Na Prvý sviatok vianočný to bola rozprávka Princezná a pol kráľovstva a na Druhý sviatok vianočný rozprávka Čertovské pero. V tieto sviatočné dni sedí pri obrazovkách najviac divákov, a preto sa Jednotka rozhodla ponúknuť program pre multigeneračného diváka a osloviť čo najširšiu cieľovú skupinu,“ reagovala pre Pravdu hovorkyňa Erika Rusnáková.

Pokračovanie Márie Terézie prinieslo polovičné hodnoty premiéry prvej série a boli veľmi podobné tým, ktoré dosiahla jej repríza, čo len podčiarkuje nevhodnosť nasadenia. Tretiu časť si celkovo pozrelo 361-tisíc divákov, štvrtú epizódu sledovalo 375-tisíc Slovákov. V čase vysielania bola RTVS jednotkou na trhu a porazila aj komerčné stanice. V cieľovej skupine 12+ tretia časť dosiahla 16% trhový podiel, štvrtá epizóda 16.6%. Avšak dosiahnuté čísla a trhové podiely nie sú vôbec prevratné a určite sa z nich dalo lepším umiestnením nových časti vytrieskať omnoho viac. Prihliadnuc na miliónovú investíciu a obrovský potenciál, ktorý v sebe táto miniséria nesie.

Slovenský film poriadne prekvapil

Séria zvláštnych rozhodnutí vyvrcholila tesne pred koncom roka. Tohtoročný slovenský kinohit Loli paradička s nepomerne menším rozpočtom ako Nero a Seneca – na úrovni 175-tisíc eur – už počas premietania zožal veľké úspechy. Film dostal bez štedrého proma priestor na Dvojke mimo hlavného vysielacieho času. Aj napriek tomu si ho diváci našli a jeho sledovanosť priniesla obrovské prekvapenie.

Film bol najsledovanejším programom mimo športových prenosov na Dvojke od roku 2011. Opäť sa natíska otázka, prečo tento film neuviedli na Jednotke, keďže RTVS slovenské filmy vysiela v lukratívnejšom slote. Určite by to prinieslo vyššiu sledovanosť a značnejší ohlas.

Herečka Kamila Mitrášová na zábere z filmu Loli...
Herečka Kamila Mitrášová na zábere z filmu Loli parádička. Autor: Forum Film Cz & Slovak

„Premiéra filmu bola jedným z highlightov RTVS vo sviatočnej štruktúre Dvojky a z tohto dôvodu bol tento titul masívne podporený aj v rámci proma. Film bol nasadený o 21:50 cielene hneď po atraktívnom zápase juniorských MS v hokeji, ktoré sú jedným z najsledovanejších športových podujatí. Výber termínu bol zámerný v kontexte Silvestra. Dvojka v rámci svojej profilácie prináša prémiový obsah, vrátane novej slovenskej filmovej tvorby a film Loli paradička je určený pre špecifického diváka. Sledovanosť potvrdila správnosť rozhodnutia vysielacej dramaturgie o zaradení tohto filmu na Dvojku, keďže osobitne počas sviatočného vysielania je rozhodujúci obsah a nie programový okruh, ktorý ho vysiela,“ podotkla Rusnaková na margo otázok Pravdy, či televízia nepovažuje za nevhodné nasadenie filmu na Dvojke.

„Loli paradičku videlo v pondelok na Dvojke 272-tisíc divákov s podielom na trhu 15.6 percenta v cieľovej skupine 12+, čím sa stala štvrtým najsledovanejším nespravodajským programom dňa na slovenskom trhu,“ uzavrela.

Romantickú komédiu vymyslela, režírovala a produkovala prešovská rodina Staviarskych. Smiešno-smutný príbeh o nádeji a trpkosti života získal na júnovom festivale Art Film Fest v Košiciach divácku cenu za najlepší celovečerný film. Hlavným kameramanom Loli paradičky, čo znamená červená paradajka, je dlhoročný kameraman Štúdia RTVS Košice Ľubor Marko. V priestoroch štúdia sa nahrávala i titulná pieseň v podaní Ľudovej hudby Štefana Cínu.

Naozaj dobré programovanie?

Keď si rozmeníme sledovanosť na drobné, je jasné, že film vysunutý do pomerne neatraktívneho času na Dvojke priniesol obrovské úspechy a sledovanosťou a trhovým podielom sa priblížil Márii Terézii s niekoľkonásobným rozpočtom. Porovnanie výkonu Loli paradičky a Nera a Senecu by bolo skôr urážkou pre sviežu komédiu z východu Slovenska.

Loli paradička zabodovala aj v obchodne relevantnej cieľovej skupine 12 – 54, na ktorú sa predáva reklama. V nej bola sledovanosť na úrovni až 5.3% s trhovým podielom 16.1%, Dvojka tak porazila aj film Markízy a Jojky a aj ponuku Jednotky. Bola jasným lídrom na trhu.

RTVS sa síce s výkonom tohto filmu pochválila, avšak pri zamyslení nad nasadením sa núka pochybnosť, či programové oddelenie vykonalo dobrú prácu. Slovenskú tvorbu, ktorá získala ocenenia aj na festivaloch, netreba „upratať“ na Dvojku, treba ju viac vystrčiť do popredia a predstaviť ju čo najväčšiemu počtu divákov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#RTVS #oseriáloch #Mária Terézia #Loli paradička
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku