Recenzia: Markizácke Sestričky nepredviedli absolútne nič nové. Našťastie!

Televízia Markíza sa na štart novej televíznej sezóny svedomito pripravila a nenechala nič na náhodu. Dôkazom je skladba vysielacej štruktúry počas celého týždňa, spoločným menovateľom je stávka na istotu. Prečo by aj mala riskovať? Do vysielania sa so štartom jesene vrátili osvedčené programy a seriály, ktorých obľúbenosť je zaručená.

04.09.2019 07:00
sestričky, sestričky 2, seriál sestričky, Foto:
Druhá séria hitu Sestričky.

V pondelok sa predviedli Oteckovia a Susedia, teda formáty, ktorých najnovšie série sú bezproblémovo zabehnuté a neočakávajú sa žiadne prekvapenia. V utorok večer Markíza, po ročnej pauze, vrátila do vysielania svoj veľký hit Sestričky, tie sa minulú jeseň stali najväčším pozitívnym prekvapením a prekvapili aj vývojom sledovanosti.

Seriál pochádzajúci z fínskej predlohy sa v krajine pôvodu dočkal, nateraz, piatich sezón a námet prebrali viaceré európske krajiny. Nová lekárska dráma svojim úspechom predčila aj Milenky, vychádzajúce z britskej predlohy, ktoré dostali rovnako ako Sestričky náročnejšiu a výpravnejšiu produkciu. A Markíze sa oplatilo zainvestovať!

Kým Milenky dostali vopred stanovený počet epizód, Sestričky majú omnoho väčší priestor na manévrovanie, čo sa týka potenciálneho pokračovania. Práve Milenky Markízu postrčili k tomu, aby konečne vyšla z komfortnej sezóny a sústredila sa výrobu ambicióznejších projektov.

Hit už od začiatku

Sestričky zaujali slovenských divákov úplne od začiatku. Premiéru seriálu si napríklad pozrelo 483-tisíc Slovákov, v strede série sa výkon vyšvihol nad hranicu pol milióna. Posledná epizóda uhrala opäť nadpriemerný trhový podiel na úrovni 27.4% a sledovanosť tesne pod 10%. Celkovo si rozlúčku s prvou sériou nenechalo ujsť až 510-tisíc Slovákov a seriál opäť prekročil pomyselnú hranicu. Zaujímavosťou je, že výkon Sestričiek nikdy nepodliezol 400-tisíc divákov a držal sa na hornej hranici, čo len podčiarkuje úspech tejto moderne spracovanej drámy.

Slovákom zachutila ďalšia zahraničná predloha a bolo očividné, že slovenským scenáristom sa darí presvedčivejšie vytvoriť adaptáciu bez zbytočných prešľapov a zaváhaní. Lekárskym drámam sa vo svete stále darí a patria im popredné miesta v rebríčkoch sledovanosti. Dôvod je prozaický, diváci bažia po uveriteľných a ľudských príbehoch, v ktorých sú prepletené rôzne typy postáv a široká paleta ich charakterov.

A Sestričky túto definíciu spĺňali od úplného začiatku, možno aj preto sa stali hitom od prvej epizódy. Hlavnými hrdinkami je štvorica žien, tentokrát sú viac vekovo diferencované, aby sa diváčky s rôznymi dátumami narodenia mohli stotožniť s tou ktorou obľúbenou „sestričkou“. Je vytvorená mozaika rôznych osobností, ktoré sa v mnohom dopĺňajú, ale je vytvorený aj priestor pre konfrontácie. Je tu mladá rebelka, priam dokonalá „šprtka“, prehnane citlivá a utiahnutá osoba a zrelá žena, ktorá si chce dať druhú šancu na život.

Druhá séria hitu Sestričky. Foto: TV Markíza
sestričky, sestričky 2, seriál sestričky, Druhá séria hitu Sestričky.

Takto to má vyzerať!

Prvá séria priniesla, na slovenské pomery, veľmi nevšednú, ale o to lepšiu skladbu epizód. V každej časti sa odohrávalo niekoľko jednorázových príbehov o pacientoch, ktoré sa neraz bytostne dotýkalo hlavných postáv a vždy spolu nejako súviseli. Tvorcovia teda vyskúšali šablónu, ktorá je úplne štandardná v zahraničných seriáloch a funguje ako švajčiarske hodinky. Vyšlo to aj u nás. Celkové spracovanie a v neposlednom rade aj vizuál spravilo zo Sestričiek jeden z najlepších seriálov za posledné roky, ktoré sa na Slovensku vyprodukovali.

V tomto prípade dokonale do seba zapadli všetky detaily, dlhodobá príprava seriálu, scenár, ktorý netrhá uši, vizuál, kulisy, hudba a v prvom rade kasting jednotlivých postáv. Ústredné kvarteto herečiek – Kristína Svarinská, Kristína Madarová, Dana Košická a Anikó Vargová – vdýchli svojim postávam hmatateľného ducha, s ktorým sa bez problémov môže stotožniť každý.

Neraz to vyzeralo tak, že „čakali“ práve na tento seriál, aby mohli na televíznych obrazovkách naplno zažiariť. Tvorcovia ženským hrdinkám dopriali rovnomerný priestor, v ktorom sa ich dalo spoznať z osobnej, aj pracovnej stránky, čo dovolilo vytvoriť si s nimi rýchle prepojenie, čo je recept na zaručený úspech celého projektu.

Nové posily

Temná minulosť, problémy so závislosťou, nevera, smrť manžela, nevyrovnaný vzťah, prvá desiatka epizód nešetrila drámou, len aby diváci nestratili pozornosť. Od prvej epizódy boli Sestričky silno návykové. Druhá séria, podľa prvej epizódy, nebude iná. A to je dobre. Prirodzene sa musí základný príbeh rozšíriť, aby sa neopakovali zápletky a nevkradla sa nuda. Preto do príbehu napochodovali hneď tri nové postavy v podaní herečiek Heleny Krajčiovej, Eleny Podzámskej a Viktórie Valúchovej, z ktorých dve poriadne zamiešajú karty.

Krajčiová je seriálová veteránka, o kvalite jej herectva nemožno pochybovať. Zaujímavejší je návrat Podzámskej na obrazovky. Tá sa posledné roky nezaznamenala výraznú úlohu a práve Sestričky by jej mohli vydláždiť zlatú cestu späť. Diváci ju majú zaškatuľkovanú ako herečku stvárňujúcu negatívne postavy. Bude znamenať jej úloha v Sestričkách zme­nu?

Príbeh druhej série výrazne naznačil, že zdanlivý happyend na konci prvej série bol krátkodobou záležitosťou. Do života Emy (Svarinská) sa vplietajú hriechy minulosti, čo môže mať za následok stroskotanie vzťahu s Danom (Matúš Kvietik). Poriadne temné pochybnosti stretávajú Helenu (Košická). Zomrel jej manžel prirodzenou smrťou? Alebo bolo za tým niečo viac? Už aj tak si musí zvykať na pohľady okolia, keď je vo vzťahu s výrazne mladším mužom. Stál Vilo (Přemysl Boublík) za „vyprevadením“ jej manžela z tohto sveta? Vydrží Jane (Madarová) presvedčenie o zotrvaní v manželstve? Alebo naplno podľahne Filipovi (Milo Kráľ), ktorý od začiatku podporoval jej ambície stať sa lekárkou.

Začiatok druhej série priniesol to, čo diváci chceli

Krehká Táňa (Vargová) si bude musieť získať dôveru všetkých, po tom, keď sa prevalila jej závislosť na liekoch. Jej život sa dostal do slepej uličky. Prišla o prácu, ktorá bola zmyslom jej bytia, rovnako jej začínajúci vzťah s Petrom (Martin Mňahončák) sa otriasa v základoch. Tradičným spestrením je postava excentrického lekára Chromíka (Braňo Mosný), túto postavu by mohli čakať zaujímavé dejové vývrtky.

Je očividné, že tvorcovia zvolili zaujímavú nadstavbu pôvodných príbehov, aby mohli pokračovať v zápletkách, ktoré im priniesli úspech už v prvej sérii a zároveň majú veľký potenciál pre ďalšiu desiatku častí v rámci najnovšieho pokračovania.

Druhá séria seriálu Sestričky Fotogaléria - 11 fotiek Všetky fotky
Anikó Vargová v seriáli Sestričky.

Bol by to nepochopiteľný hazard, keby tvorcovia razom začali nezmyselne otáčať kormidlo celého seriálu. Čo funguje a je dobré, netreba meniť a tohto hesla sa očividne držal celý tím. Seriál si je vedomý svojich predností, z ktorých bude ťažiť aj naďalej. Sestričky preto nepredviedli, v podstate, nič nové. A to je dobré!

Diváci dostali presne to, čo očakávali. Obľúbené postavy s pokračujúcimi zápletkami, nové postavy, ktoré budú korením, moderne vyzerajúci vizuál s potenciálom prinášať, dokonca, akčnejšie scény. Tento seriál má svoje pevné základy a teraz, ak nepokazí ďalšie nadstavby, môže vyskladať ďalšie sezóny a vytvoriť dielo, za ktoré by sme sa nemuseli hanbiť ani v zahraničí.

(Ne)nápadná inšpirácia?

Jedinou škvrnou, ktorá vrhá negatívne svetlo na seriál sú aktuálne oficiálne portréty pre druhú sériu. Markíza sa zrejme „trošku“ prepočítala v tomto smere. Je maximálne chválitebné, že Sestričky sa dočkali profesionálnych promo fotografií, ktoré sú pre zahraničné absolútnou a nutnou samozrejmosťou a aj naše seriály by sa mali uberať rovnakou cestou. Len si treba ustrážiť inšpiráciu.

Televízia sa chváli, že využila služby svetoznámeho fotografa Marcela Gonzaleza Ortiza, avšak výsledok sa mierne minul účinku. Promo materiály naozaj dýchajú profesionalitou a veľkoleposťou, na ktorú náš divák ešte nie je zvyknutý. Do očí však bije „podobnosť“ s iným seriálovým megahitom – Klinikou Grace (Grey's Anatomy). Hromadné zábery, s výnimkou auta, sa (ne)nápadne podobajú na fotografie z viacerých sezón najsledovanejšej lekárskej drámy sveta, ku ktorej sú Sestričky neraz prirovnávané. Bežný divák túto podobu nemá šancu postrehnúť, avšak pre tých, ktorí dobre poznajú a sledujú Kliniku Grace môže výsledok nepríjemne zaskočiť.

Oficiálne promo fotografie - Sestričky 2 Fotogaléria - 6 fotiek Všetky fotky
Druhá séria hitu Sestričky.

Rýchle hodnotenie: Nič nové pod slnkom. A to je dobré! Pokračovala nadštandardná kvalita.