Recenzia: Vláda potrebuje 'sprostý' národ! Jojkárski Ministri znova správne zaťali

Len máloktorý seriál doma alebo vo svete má to šťastie, že sa o ňom vášnivo rozpráva medzi divákmi. A to bez rozdielu, či sa prepiera pozitívne alebo negatívne. Vždy je to znak toho, že sa dostal pod kožu. To je aj prípad jojkárskych Ministrov, ktorí sa v utorok večer vrátili na obrazovky s druhou sériou.

04.09.2019 07:00
tomáš maštalír, ministri, ministri 2, Foto:
Tomáš Maštalír bol a stále je ťahúňom aj počas druhej série Ministrov.
debata (37)

Minulú jeseň získal ten komediálny seriál nálepku kontroverzný a rozdelil publikum na dva tábory. Jeden ho velebil a užíval si krutú politickú satiru, ten druhý sa cítil urazený a fiktívnu slovenskú vládu posielal do najhlbších pekiel. V tomto smere televízii JOJ tento projekt nadmieru vyšiel. Tí, ktorí sa stretli s Ministrami a majú hocijaký názor, tak určite videli minimálne jednu epizódu. Prečo? Prirodzená zvedavosť.

A to je primárny cieľ každej televízie, ktorá prichádza s kožou na trh. V prípade tohto seriálu, navyše, ide o ojedinelý pokus, v zahraničí celkom bežný, priniesť do stojatých vôd poriadnu politickú satiru, od ktorej si našinec už odvykol.

Kontroverzná prvá séria

Korupcia, „známa“ štátna tajomníčka, zneužité eurofondy, balamutenie voličov a kupovanie si ich priazne sociálnymi balíčkami, jedovaté poznámky na katolícku cirkev týkajúce sa sexuálneho obťažovania alebo slávny výkrik „do tankoch“, to je len malý výber toho, čo Ministri predviedli počas prvej série. Krutý, ale o to údernejší scenár zaťal do živého a to poriadne hlboko. Niekomu sa tento typ humoru rátal, inému sa bridil.

Práve s prvou sériou sa spája aj precedens, ktorý doteraz nemal v slovenských podmienkach obdobu. Rada pre vysielanie a retransmisiu udelila televíziu pokutu vo výške 3 319 eur za epizódu, ktorá bola zameraná za prešľapy katolíckej cirkvi a bez servítky sa hovorilo v nej o prešľapoch cirkevných hodnostárov a sexuálnom obťažovaní. Pokutovaním vznikla neštandardná situácia, keď bol seriál sankcionovaný za obsah. Rada sa odvolávala za možné urážanie a dehonestovanie cirkvi. Riaditeľ televízie to považoval za útok na satiru a nepochopiteľné konanie.

Sledovanosť predchádzajúcej série nikdy nelámala rekordy sledovanosti a lavírovala na hranici šedých priemeroch, neraz podpriemeroch. Avšak práve spomínané vrytie pod kožu môže byť pre televíziu dôležitejšie ako čísla sledovanosti a preto Ministri skúsia šťastie ešte raz.

Zasadnutie vlády má stále vysokú úroveň. Gitka... Foto: TV JOJ
ministri, ministri 2, Zasadnutie vlády má stále vysokú úroveň. Gitka vždy niečo navarí a ostatní "uvaria" nejaké tendre.

Všetko pri starom

Každopádne tvorcovia Ministrov zostali verní šablóne z prvej série. Opäť je tu bizarná zostava na čele s egocentrickým premiérom Milankom (Tomáš Maštalír), jeho krstná a navyše ministerka sociálnych vecí Gitka (Jana Oľhová), vždy hladný minister zdravotníctva v podaní Jozefa Vajdu. Minister obrany (Richard Stanke) je vždy v pozore pripravený vyhlásiť niekomu vojnu, pripravený na mladé dievčatá je záletný minister školstva (Lukáš Latinák) a ozdobou celej „rodinnej“ vlády je ministerka spravodlivosti (Helena Krajčiová).

Nechýba ani náhodný minister životného prostredia Daniel Faser v podaní Michala Režného, ktorý sa bude aj naďalej snažiť spraviť pre Slovensko a jeho politickí spojenci budú zásadne proti. Ministri by neboli ministrami, keby chýbal minister vnútra Tuzex (Marián Miezga) s mafiánskymi praktikami.

Známe postavičky bez zmeny

Charakterovo druhá séria takisto zostáva verná svojej predchodkyni. Jednotlivé postavy počas vysielacej pauzy neosvietilo a stále sú to skazené osobnosti, ktoré sú prisaté ku korytu a jediná ich starosť, koľko sa im ujde, pretože stále majú málo. V hereckom prevedení stále hrá prím Tomáš Maštalír, ten pre seba ukradol väčšinu pozornosti počas jednotky, jeho stvárnenie Milanka zostáva bezkonkurenčné. Napokon sa nedá zahanbiť ani Helena Krajčiová, ktorá stále provokuje ako zvodná ministerka alebo Jana Oľhová ako jednoduchá žena z dediny, tá nenechá nikdy dopustiť na svojho milovaného Milanka.

Ani v novej sérii dýcha na chrbát premiérovi... Foto: TV JOJ
ministri, ministri 2, tomáš maštalír, milo kráľ, Ani v novej sérii dýcha na chrbát premiérovi jeho verný poskok Ondrej (Milo Kráľ).

Zvolebnieva sa

Predsalen je tu jedna zmena oproti prvej sérii. Rovnako ako v realite, tak aj v seriáli sa dej ocitne v predvolebnom období a vznikne tak unikátny priestor na predstavenie epizód plných trefných narážok, ktoré sa „čírou náhodou“ podobajú na slovenskú realitu. S tým prichádza aj podvedomý strach o to, či v ďalších voľbách sa im podarí kúpiť si priazeň a obhájiť svojimi činmi svoje teplé miestečko, pretože žiaden z ministrov by sa nerád vrátil do diery, z ktorej prišiel alebo niečo horšie, skončil tam, kam patrí. Za mrežami, za všetky porušenia zákonov.

Preto sa na pretras dostanú témy, ktoré vzbudia búrlivé reakcie. Tak ako celý svet, aj „Slovensko“ sa stretáva s problémami, ktoré ohrozujú pohodlie našich ministrov. Podarí sa im zastaviť prívalové vlny nelegálnych migrantov? A dokážu sa postaviť Sorošovi, ktorý očividne hýbe figúrkami aj na Slovensku?

Seriál Ministri Fotogaléria - 24 fotiek Všetky fotky
Lukáš Latinák v seriáli Ministri.

Poriadne krutý štart druhej série

Prvá epizóda druhej série priniesla spŕšku vtipov, narážok a tí diváci, ktorí si našli cestu k tomuto seriálu sa iste potešili, pretože ich nenechala vydýchnúť celých 25 minút. Ministri sa vrátili sa vrátili s poriadne podrezaným jazykom. Tvorcovia zakomponovali do scenára udalosti, ktoré Slovenskom hýbali alebo ešte stále hýbu.

Krstná Gitka sa rozhodla vybudovať vlastný akvapark v najprísnejšej chránenej oblasti. Čo tam po stromoch a ohrozenej kačke? Ministerka sociálnych vecí si predsa vlastné bazény zaslúži! A prísnej krstnej sa bojí aj samotný premiér Milanko! Na odpor sa postavil minister životného prostredia Daniel Faser a opäť tvrdo pracujúcej vláde skrížil jej čestné plány. Predsalen sa blížia voľby a oni už musia pre národ už niečo spraviť…

Takúto vládu môže Slovensku závidieť celý svet!... Foto: TV JOJ
ministri, ministri 2, Takúto vládu môže Slovensku závidieť celý svet! Druhá séria Ministrov sa nedrží späť a ponúka poriadne jedovaté narážky.

Za všetko môže Radičová!

Ministerka spravodlivosti Monika hľadá otca svojho dieťaťa a je pohoršená, že je tehotná už rok, pritom mala byť tehotná deväť mesiacov. Hrozí, že otcom je aj minister vnútra Tuzex a tak „nenápadne“ začal zbierať DNA vzorky. Ministerka na to čas nemá a keby aj mala, polovica Slovenska by bola plešatá, keby potrebovala od všetkých kandidátom vzorku vlasov. Nakoniec sa podarilo Faserovi zachrániť ohrozenú kačicu a krstná presunula svoje budovateľské plány inam a zbúrala radšej časť dediny s voličmi, ktorí dostanú „luxusné“ sociálne byty. Navyše Faser blokuje miesto inému členovi rodiny, ktorý by si zaslúžil teplé miestečko vo vláde.

Od prvej minúty prichádzali hlášky o Radičovej vláde, tendroch, zrušenom ministerstve kultúry s tým, že vláda potrebuje sprostý národ, klčovanie lesov v chránených územiach, premiérove paparazzi fotky na hrádzi, s ktorými nie je spokojný, lebo ho fotili zo zlého uhla a trápia ho jeho karikatúry, má pocit, že je škaredý. Nechýbali Gitkine kulinárske špeciality na rokovaní vlády alebo pečená „chránená“ kačica. Jednoducho absurdity, ktoré sú pre tento seriál charakteristické, no pre jednotlivých členov vlády sú životne dôležité.

Bude to stačiť?

Možnou nevýhodou najnovšieho pokračovania, ako ukázala aj prvá epizóda, je práve kreatívne zotrvanie v zabehnutých štandardoch, čím sa vlastne neguje možnosť získať si nových divákov a zabezpečiť si tak prípadný, ale aj potrebný vzostup sledovanosti. Ministri naďalej zostávajú pozerateľní pre tých, ktorí ich sledovali aj predtým a tí, čo ich mali plné zuby, ich budú mať naďalej a rovnako ďalej bude pokračovať boj dvoch týchto táborov. Či to Jojke stačí na to, aby prípadne tento formát mohol pokračovať aj v budúcnosti a prinášal ďalšie bagatelizovanie ďalších politických udalostí je otázne.

Rýchle hodnotenie: Nič nové pod slnkom, avšak výborne jedovaté!

37 debata chyba
Viac na túto tému: #televízia JOJ #oseriáloch #seriál Ministri