Recenzia: Delukse na Jojke? Tento 'luxusný' hotel treba rýchlo zbúrať buldozérom

Keď sa ubytujete v luxusnom hoteli, nekupujete si len posteľ, kvalitné jedlo a voňavé uteráky. V päťhviezdičkovom hoteli si, predovšetkým, kupujete personál, ktorý sa o vás dokonale postará a vyrieši vaše problémy, nech sú akékoľvek. Niekedy za hostí rieši personál drobnosti – stratenú nabíjačku, odkazy priateľom, drobné nákupy. No občas musia zamestnanci hotela ťahať hostí zo šialených problémov. Diskrétnosť a spoľahlivosť, to sú hlavné prednosti luxusného hotela. Tu majú hostia možnosť spraviť tie najväčšie hlúposti a personál ich z toho dostane. To si v lacnom hoteli nekúpite.

05.09.2019 07:00
seriál delukse, delukse, Foto:
Jojka má za sebou premiéru seriálu Delukse.
debata (19)

Týmto úvodným monológom z úst manažéra seriálového hotela Danubia Queen menom Daniel Liška (Alexander Bárta) vstúpila televízia JOJ v stredu večer do poriadne vyostreného boja o diváka. Práve seriál Delukse je prvou jesennou novinkou, ktorá sa postaví etablovaným a dobre rozbehnutým formátom, ktoré má v talóne konkurenčná Markíza. Či sa zrovna tomuto komediálnemu seriálu podarí spraviť diera do sveta je otázne.

Jojka hovorí o Delukse ako bizarnej groteske, ktorá ukáže „zákulisie“ luxusného hotela, do ktorého sa hostia len hrnú, no pracovať v ňom by určite nechceli. Dôvod? Despotický riaditeľ v podobe herca Ivana Vojteka, ktorého chaotický príchod bol pointou začiatku seriálu. Svojrázny personál hotela očakával tajného inšpektora hodnotenia kvality a „prekvapujúco“ došlo k omylu.

Nič netušiace postavičky sa k hosťovi správali katastrofálne a hýčkali bežného hosťa. Nakoniec sa inšpektor ani nedostavil, avšak nový rozzúrený majiteľ sa rozhodol so všetkými zatočiť po svojom. Všetci dostali výpoveď s dvojmesačnou výpoveďou. Dovtedy musia arogantného cholerika presvedčiť, že si „vyhadzov“ nezaslúžia.

Zápletka vyzerá lepšie len na papieri

Na prvý pohľad pointa rozbehnutia celého seriálu vyzerá nádejne, omnoho horšie vyzerá vizuálna podoba. Po zhliadnutí prvej časti sa nedá ubrániť pocitu, že seriálu niečo chýba. Akási iskra, esprit, drive, duša. Prvá epizóda nepôsobí ako začiatok niečoho nového, diváci razom vidia postavy, ktoré doteraz nemali možnosť stretnúť, zoznámiť sa, stotožniť sa. Všetci postupne prebiehajú v jednotlivých scénach a nedá akosi pochytiť niť, tá stále uniká.

Chýba prvotné a najmä prirodzené zoznámenie so všetkým, čo seriálový hotel bude v najbližších týždňoch na obrazovkách predvádzať. Nedá sa ubrániť pocitu, že divák je hodený do vody a je len na ňom, či sa hneď na začiatku utopí a vzdá pozeranie alebo vydrží a zvládne pozerať ďalej. Prípadne bude veriť tomu, že Delukse má ešte nejaký potenciál v ďalších epizódach, ale to nie je úloha diváka, je to psia povinnosť tvorcov.

Chyby na každom kroku

Začiatok nového seriálu pôsobí „nemastne-neslane“ a to je hlavný kameň úrazu. Delukse je klasický interiérový seriál, avšak samotné kulisy hotela pôsobia, v prvom rade, nedôveryhodne a zvláštne a uberá to výraznú časť občas vzmáhajúcej sa atmosféry. Jednotliví herci prevtelení do svojich charakterov môžu robiť aj zázraky, keď im všetko okolo podkopáva nohy.

Na prvý pohľad udiera do oči katastrofálny strih, keď prestrihy neraz naskočia v momentoch, ktoré pôsobia totálne rušivo a nejeden by možno čakal, že ešte príde nejaký dialóg alebo možno vtip. Nie, príde sek a prestrih na inú scénu a rozum sa postupne zastavuje.

Prvom rade by sa divák mal sústrediť na výkony hercov a nemal by byť rušený strihom, prípadne hudbou, inak sa sústredenie vyparí ako voda nad hrncom a začne si všímať podružnosti a postavy sa môžu na obrazovke aj roztrhať, predvádzať aj nadľudské výkony. Márne. To je aj prípad štartu Delukse.

Nehovoriac o deravom deji. Prečo by sa personál správal k jedinému hosťovi absolútne nevhodne, keď k plnému hotelu sú všetci milí a nápomocní? Prečo by ho ubytovali v kutici, posadili by ho k hotelovému vozíku, vyliali na hlavu omáčku, prípadne by ho komentoval celý komentár akoby to dement prvej kategórie? Iste, tvorcovia potrebovali despotu vyprovokovať, aby mohlo na konci prísť vygradovanie s vyhodením všetkých, ale tá cesta k tomu pôsobila ťažko uveriteľne.

Humor? Zabudnite! Skôr zastavený rozum

A že nie je dôvod sa zasmiať pri komediálnom seriáli? To je už akýsi evergreen pri mnohých seriáloch, ktoré televízie titulovali ako komediálne. Je evidentná snaha ťahať dej do bláznivej grotesky plnej zvláštnych hostí, požiadaviek, ako už naznačil úvodný monológ, k tomu treba pripočítať čudné životy postáv. No neexistujúci humor v prvej epizóde prehlušili remeselné filmárske chyby a scenár. Jednoducho nebol dôvod sa zasmiať, možno asi dvakrát sa iba uškrnúť. Nič viac. O scenár a réžiu sa postaral Ivan Holub.

O to viac prekvapujúco, v negatívnom slova zmysle, pôsobí obsadenie, ktoré je plné zvučných hereckých mien a dnes patrí medzi najvychytenejšie tváre. Zrejme účasť v tomto projekte nebude patriť k tým žiarivým. Alexander Bárta, Zuzana Fialová, Ľubo Kostelný, Richard Stanke, Ivan Vojtek, Ľubo Pavlovič, Gabriela Marcinková, Dominika Žiaranová, k tomu treba pripočítať menej známe tváre, respektíve úplných nováčikov ako Daniel Fischer, Iveta Pagáčová, Tony Porucha, Pavol Plevčík alebo Karol Trnka.

Bárta je ten seriózny, umiernený, slušný manažér hotela. Fialová sa predstavila v nezvyčajnej polohe a to utiahnutej, zakríknutej Adely, ktorá vedie celý hotel a omylom povie manželovi (Stanke), že ho opúšťa a potom sa celý diel „naháňajú“. Na tejto postave je zaujímavé, že Fialová ukazuje televíznym divákom inú tvár. V seriáloch je častejšie vnímaná ako sebavedomá, extrovertná a teraz pomerne zaujímavo pôsobí utiahnutý prejav. Úplne sa strácajú postavy hrané Marcinkovou, Žiaranovou, Paulovičom, Kostelným. Majú svojich pár scén, ale hlbší dojem nezanechali, čo je naozaj nemilé prekvapenie. Pri týchto menách je už zvykom, že sú ťahúňom vždy od prvej epizódy. Tentokrát nie.

Jojkársky seriál Delukse Fotogaléria - 10 fotiek Všetky fotky
Herečka Iveta Pagáčová ako upratovačka Gizka...

Malé pozitívum

Jednoznačným víťazom a veľkým pozitívnym prekvapením je herec Daniel Fischer alias pomotaný recepčný Viktor, ktorý je zodpovedný aj za hlavnú pointu úvodnej epizódy. Viktor je typický rojko, ten milý, ktorý všetko myslí dobre, len akosi jeho snaha vypáli zlým smerom. Fischer sa objavil vo väčšine scén a neraz ťahal aj známejšie tváre, pritom sa doteraz v seriáloch objavoval skôr ako vedľajšia postava.

Divákom môže byť viac známy z divadla, prípadne dabingu. Našťastie teraz môže naplno zažiariť a mohli by sa mu otvoriť dvere k ďalším projektom, keďže predviedol najlepšie výkony. Z biedy dokázal vytvoriť príjemnú scénu, hoci sa nepodarilo dotiahnuť vtipnú bodku, čo však nebola jeho chyba, ani jeho hereckých kolegov. Avšak práve on je zodpovedný za spomínané dva úškrny. Vďakabohu zato.

Tento seriál dobre neposlúži

Prvá epizóda Delukse Jojke rozhodne dobre neposlúžila. Pre každý seriál je dôležité predviesť skvelú pilotnú epizódu, ktorá priklincuje diváka, prirodzene ho zaujme, aby sledoval aj v najbližších týždňoch a neťahalo ho to ku konkurencii. Tentokrát to televízií nevyšlo. Možno lepšie vypália ďalšie epizódy, avšak na tie už nebude musieť byť zvedavé potenciálne publikum.

Je veľmi zvláštne, že práve Jojka sa pustila do seriálu tohto typu. Najmä s prihliadnutím na avizované novinky, ktorým sa dá dať nálepka – ambiciózne. Oproti Markíze Jojka posledné roky neváhala experimentovať a prinášala rôzne žánre zaujímavo vizuálne spracované, aj napriek tomu, že neraz sa neskončili úplným úspechom. Aktuálne pripravuje historickú drámu Slovania, čo bude najdrahší seriál v histórii Slovenska s rozpočtom 4 milióny eur.

V produkcii je aj miniséria Osem hodín, ktorá sa realizuje filmovým spôsobom a má sa priblížiť podobou seriálom od Netflixu. Nemožno opomenúť seriál Jenny, ktorý hovorí príbeh o ťažko chorej tínedžerke, ktorá vie, že boj o svoj život nemá vyhratý. Čoskoro sa predvedie aj tretia séria Za sklom alebo rozšírená Trhlina.

Prečo to televízie divákom robia?!

Popri týchto seriáloch vyzerá Delukse ako chudobný príbuzný a nedôstojná vata, ktorá má vyplniť ticho pred seriálovou búrkou, ktorá prinesie kvalitatívne omnoho lepšie seriály. Robiť humor je ťažké, tobôž na Slovensku. Posledné obdobie tu kraľujú komediálne seriály, väčšinou však ide seriály, ktorý v drvivej väčšine chýba práve humor a neprinášajú žiadnu pridanú hodnotu a sú len akousi stávkou na istotu, pretože televízie vedia, že s nimi uhrajú ako takú sledovanosť.

Bolo by vhodné, aby sitkomy išli na nejaký čas na zaslúžený odpočinok, prípadne priniesť jeden, kvalitný. Treba pestovať žánrovú rôznorodosť, hoci tá je na Slovensku výrazne oklieštená, avšak diváci už viackrát dokázali, že sú hladní po rôznych žánroch a s veľkou radosťou zhltnú aj kriminálky, drámy a pri Trhline aj nádych hororu. Toto je cesta! A nielen pre Jojku…

Rýchle hodnotenie: Nemastné, neslané, nijaké…

19 debata chyba
Viac na túto tému: #televízia JOJ #oseriáloch #Delukse