Recenzia: S markizáckou Autoškolou by ste najradšej nabúrali čelne do stromu

, 08.01.2019 07:00

Televízia Markíza opäť skúša šťastie s komediálnym seriálom. V pondelok večer odpremiérovala novinku Autoškola, ktorá po roku odstavila neporaziteľných Susedov. Tí sa vrátia s novými epizódami v marci, keď sa skončí vysielanie osemdielnej prvej série januárovej novinky.

Hlavné postavy zo seriálu Autoškola.
Hlavné postavy zo seriálu Autoškola. Autor: TV Markíza

Trhový líder sa znova snaží použiť stratégiu spred roka, keď do obchodne slabšieho obdobia vsúva premiérový program, ktorý môže vyťažiť z toho, že divácka základňa sa vďaka dlhým zimným večerom hojne „zdržuje“ pri televíznych prijímačoch. Minulý rok to vyšlo Susedom a najmä Oteckom, ktorí si v priebehu pár týždňov vybudovali neochvejne verné publikum. Či sa to podarí aj Autoškole je – zatiaľ – otázne.

Markíza nechce dať pokoj komediálnemu žánru a k Susedom, Hornej Dolnej a Kuchyni pridáva aj Autoškolu a opäť sa ukazuje kvalitatívna roztrieštenosť seriálovej tvorby televízie. Kým v roku 2018 sa konečne ukázali prvé lastovičky nákladnejšej produkcie ako Milenky alebo jesenný hit Sestričky, rok 2019 sa začína s typickým markizáckym „komediálnym“ rukopisom. Teda so seriálom, ktorý sa podobá ako vajce vajcu so Susedmi alebo Hornou Dolnou. A to nie je náhoda. Za Autoškolou stojí Tomáš Jančo, ktorý stál za zrodom spomínaných seriálov a vštiepil im charakteristickú podobu. Tá sa objavuje aj v prvej tohtoročnej novinke. A prvé náznaky hovoria jasne – nie je to dobre.

Autoškola sa nemôže spoliehať na zahraničnú predlohu a tak tvorcovia vytvorili vlastný námet, ktorý v konečnom dôsledku nie je vôbec zlý. Je tu roztrieštená rodinka čudákov, ktorá chce využiť šancu na lepší život. Lenže vidina bezstarostných svetlých zajtrajškov je za mrežami väznice. Musia prísť s „nenápadným“ plánom, ako získať zakopané peniaze, ktoré im dedkovia zanechali.

Na prvý pohľad to môže evokovať klasickú americkú komédiu, ktorá môže vypáliť naozaj dobre, ak dostane spracovanie všetko, čo potrebuje. Samozrejme, celé to musí byť vysunuté do miernej grotesky, absurdnosti, chce to svieži strih, chytľavý soundtrack, no alfou a omegou musí byť humor. Ten musí fungovať, aj keby sekery padali.

Odľahčené gagy majú byť tým, čo pripomenie divákom, prečo si seriál vôbec pustili. V našich končinách by bolo aj pridanou hodnotou, keby program aspoň zavoňal originalitou a vykopával bez tak už dávno otvorené dvere do komediálneho žánru. Ak niečo bude pokrivkávať, začne sa dobre vystavaná šablóna postupne rúcať a na záver môže byť z toho skôr rozpačité zakopnutie.

Autoškola = Horná Dolná

Žiaľ, v prípade Autoškoly sa opäť potvrdilo, že na Slovensku sa humor robí veľmi ťažko a len málokedy sa stane, že seriál má všetko, čo potrebuje. Už po prvých minútach sa nedá zbaviť dojmu, že sa niekde stala chyba v spracovaní. Volá sa to síce Autoškola, ale vyzerá to ako Horná Dolná a v podstate to aj je Horná Dolná. Keby cez obraz prebiehali postavy z Hornej Dolnej, divák by to ani nepostrehol a mal by pocit, že to tak má byť. A to rozhodne nemá tak byť!

Jednoducho, tvorcovia nedovolili dobre nastavenému námetu ísť si vlastnou cestou a dali mu vizuál, ktorý možno funguje, respektíve fungoval pri iných seriáloch, ale Autoškole to od začiatku podkopáva nohy a ťahá ju do kategórie „toto bude naozaj ďalší prešľap“.

Celkom vydarený kasting postáv

Jednotlivé postavy sú zrozumiteľne zadefinované, aspoň v tom nebude mať divák chaos, keď už ho má z toho, že sa pozerá na variáciu iného seriálu. Veľkým plusom je obsadenie a vysunutie do popredia menej opozeraných tvárí ako Daniela Šencová, Peter Kadlečík, Dominika Morávková alebo aj veľký návrat mladého herca Jána Alžbetkina. Kontrujú im už stálice ako Juraj Kemka, Marta Sládečková, Emil Horváth ml., Ján Koleník či Karol Čálik. Mix hercov je štandardne nastavený, aby si každý našiel to svoje a čo je dôležitejšie, jednotlivé postavy až tak nerušia.

Celkom funguje aj dynamika medzi jednotlivými členmi rodiny, ktorá sa po rokoch musí zosúladiť a z toho vznikajú rôzne trenice a základ pre rôzne hlášky. Herci sa snažia dodať príbehu to, čo potrebuje, lenže ich snaha pravidelne naráža na nastavené limity tvorcami seriálu. Je to klasická zostava, kde vládne dominantná matka pluku Marta (Marta Sládečková), sekunduje jej Rudo (Juraj Kemka) povolaním synáčik, pričom sa nedá nevšimnúť si (ne)chcenú podobu s Teóriou veľkého tresku. Kemkova postava nosí pestrofarebné outfity, čudný účes, divné vzorce správania sa, je to mamičkin kocúrik, teda skoro ako Howard Wolowitz z Teórie.

Zo seriálu
		Autoškola.
Zo seriálu
		Autoškola.
+31Zo seriálu
		Autoškola.

Zástupcov tých „normálnejších“ predstavuje Katka (Daniela Šencová) a Tomáš (Peter Kadlečík) so svojimi divokými deťmi. Pripája sa k nim Marek (Ján Alžbetkin) so svojim synom. Cieľ je jasný, z budovy autoškoly sa musia prekopať do oproti stojacej väznice a nájsť zakopanú truhlicu plnú peňazí. Pri kopaní narazia na iný „poklad“, väzňa Paliho (Ján Koleník), ktorý sa nečakane pripája k tímu. Na druhej strane barikády stojí veliteľ väznice Karol (Emil Horváth ml.) so svojou dcérou Karolínou (Dominika Morávková) a nechýba ani tradičný popletený element v podobe strážnika Petra (Sväťo Malachovský).

Ak mal divák pocit z niektorých hercov, že neexistuje rozdiel medzi tým, čo nedávno predvádzali napríklad v skeč-šou Kredenc, tak sú na správnej adrese. O nejakom veľkom herectve sa hovoriť nedá, komediálny žáner v slovenských podmienkach to ani teraz neumožňuje. Účinkujúci musia „ukočírovať“ svoje výkony v mantineloch, aby nevyznievali trápne a neraz musia zachraňovať prázdny scenár a dúfať, že pri priehrští lacných vtipov sa dvakrát za večer niekto úprimne zasmeje. Ak vôbec.

Preto zostáva záhadou účasť niektorých hercov na tomto projekte. Najviac asi Jána Koleníka, ktorý je známy starostlivým výberom rolí a práve kvôli tomuto seriálu minulý rok „preskočil“ z Jojky do Markízy. V Autoškole má úlohu väzňa, ktorý je „intelektuálne inde“ a v prvej epizóde nemal šancu povedať ani slovo, prípadne predviesť niečo zo svojho talentu. Rozkvet jeho postavy je prísľubom pre ďalšie epizódy, v ktorých bude účinkovať v rôznych prestrojeniach (asi vtipných), aby ho polícia nespoznala. Problémom tohto seriálu je, že na papieri vyzerá omnoho lepšie ako vo výsledku.

Kameňom úrazu je spracovanie

Príbeh prvej epizódy mal aj dobré momenty, sem-tam vyšli aj vtipy, prípadne nastavené zápletky. Narkoleptik Marek, ktorý zaspáva počas tých najnevhodnejších momentov, Rudove hodiny v autoškole, pričom nevie šoférovať, vzplanutie citov tvrdého veliteľa väznice voči matke pluku, teda overené klasiky.

Kameňom úrazu je spracovanie, ktoré je tak prehlušujúce, že zabíja akúkoľvek snahu dať priestor niečomu originálnemu alebo aspoň samotnému rozletu celého námetu. Celá Autoškola pripomína starý „rozheganý“ reťazový kolotoč, ktorý sa zasekol a do toho hrá neustále retro soundtrack skladajúci sa z overených kolotočiarskych hitov. Už chýba len stará maringotka a papierové ruže. To, čo má Horná Dolná nemusí a nemôže mať Autoškola.

Trápenie až do konca

Prihliadnuc na prostredie, ktoré zvolili tvorcovia, celé to pôsobí v štýle „stretli sme sa v lete a natočíme niečo v rozpadnutej búde“, chcelo to niečo veľkolepejšie, uveriteľnejšie a najmä dôstojnejšie. Príklad si mohli vziať z Kuchyne. Nedá sa zbaviť dojmu lacnoty, ktorá srší z väčšiny záberov a do toho divákom zahrá nejedna „hitovka“ od Modern Talking. Prinajlepšom. Bolo to aj horšie.

Striedanie záberov, akože vtipov a v pravidelných intervaloch nejaký oldies hit, tak by sa dalo zhrnúť celé spracovanie začiatku seriálu. Ak nefungoval vtip, stačilo do scenára vložiť nejaké expresívnejšie slovo. A to má prvá epizóda navnadiť divákov, aby nedočkavo dupkali nohou a nevedeli sa dočkať ďalšieho pondelka, keď pôjde pokračovanie. Tu sa toho televízia zrejme nedočká v takom počte, ako by si predstavovala.

Navyše úvodná epizóda mala mimoriadne štedrú minutáž, ktorá bez pár minút mala takmer hodinu a pri celom tomto mixe sa už asi v polovici dostavilo oprávnené zúfalstvo. Spomínaný retiazkový kolotoč sa neustále točil, vŕzgal a jeho hrdzavé časti sa postupne rozpadávali. Tí, čo pozerali, z neho nemohli vystúpiť, hoci ku koncu to bolo ich jediné zbožné prianie.

Výsledok je viac ako rozpačitý a plný rozčarovania. Po zdanlivom náznaku toho, že sa seriálová tvorba Markízy začína uberať lepším smerom, prišiel tento krok späť. Po tomto zážitku s markizáckou Autoškolou by každý prihliadajúci najradšej nabúral čelne do stromu a ukončil toto trápenie. Samozrejme, v rytme overeného hitu spred tridsiatich rokov.

Rýchle hodnotenie: Sľubný námet stroskotal kvôli spracovaniu, seriál vyzerá lepšie na papieri ako v skutočnosti.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#televízia Markíza #seriál Autoškola #oseriáloch #Marta Sládečková #Juraj Kemka #Ján Koleník #Daniela Šencová
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk