Recenzia: Matky pozor, neurazte sa! Som mama nenechá na vás nitku suchú

, 06.09.2018 07:00
som mama, kristína tormová, kristína farkašová,...
Jiří Havelka a Kristína Tormová v seriáli Som mama. Autor:

„Matky sú sekta. Žijú v čudnom časopriestore, a keď sa zobudia, nevedia, či je deň alebo noc, netušia, či je utorok alebo sobota, a keď im niekto popraje „krásny víkend“, takmer si od smiechu cvrknú. Matky totiž nikdy nemajú voľno.“ Týmto výrokom uviedla televízia JOJ do života svoj nový seriál Som mama v hlavnej úlohe s Kristínou Tormovou (Farkašovou), ktorý je inšpirovaný rovnomenným knižným bestsellerom.

Diváci to počas prvého septembrového týždňa vôbec nemali ľahké, televízie im nedali vydýchnuť a v priebehu niekoľkých dní uviedli premiéry nových sérii seriálov, ale aj úplne novinky. Ani streda nebola výnimkou.

Som mama je akousi slovenskou variáciou legendárnej Bridget Jonesovej s odkazom na rodinné hodnoty, ktorých mániu odštartovali konkurenční Oteckovia. Jojka priniesla vlastnú predstavu rodinného seriálu, ktorý sa od prvých minút vymyká zabehnutým šablónam a kto si myslí, že je určený primárne obrovskému zástupu verných čitateliek, ktoré majú uctievané Tormovej knihy ako novodobú Bibliu zarámovanú na poličke, tak sa mýli. Ruku na srdce, kto si kruto neuťahoval z prehnane motivovaných biomatiek alebo štipľavo nekomentoval vlastné obavy z rodičovstva? Zrejme každý, bez rozdielu pohlavia.

Aj napriek tomu, že je viac ako očividné, že seriál je určený pre ženskú časť publika, bez mentálnej ujmy ho zvládnu aj muži. Dostanú vtipný a rýchly exkurz do sveta žien, matiek, svojich polovičiek, ktorým sa prekotil celý hodnotový rebríček a prepli sa do intenzívneho hniezdiaceho módu a kto sa vymyká z ich kontroly, bude zneškodnený.

Aby tomu rozumeli aj tí nezainteresovaní, tak ich sprevádzajú vnútorné monológy hlavnej hrdinky Tiny Rojkovej (Tormová), ktorá je v tomto prípade muž v sukni a vínom v ruke. Víno je jediným potešením, usadlí tridsiatnici majú v chladničke predsa mušt a to nie je víno. Víno má v sebe alkohol! Uťahuje si zo všetkého, čo zaváňa rodičovskými povinnosťami, unavenými vzťahmi rovesníkov a životom, ktorý sa točí len okolo detí bez štipky závanu starých čias, keď všetko bolo veselšie.

Michaela Čobejová a
		Ady Hajdu v seriáli Som mama.
Zuzana Kanócz a Ján
		Dobrík v seriáli Som mama.
+8Ján Dobrík v seriáli
		Som mama.
Materstvo je najkrajšie obdobie v živote ženy. Z lásky v brušku rastie malý človiečik, kopká maminku a je to krásne dojímavé. Maminka pritom grcká ako „ďábel“ a žerie všetko naokolo, potí sa ako „roboš“ a fučí ako divá sviňa. Tehotné ženy sú skrátka krásne. Najmä mesiac pred pôrodom. Vtedy sa páčia najmä obdivovateľom mrožov.
Tina Rojková zo seriálu Som mama

Tina vyhlásila rodičovstvo ako nepriateľa číslo jeden svojej existencie, a aby pred touto hrozbou utiekla, zvolila si nespútaný, nekontrolovateľný život plný rôznych aktivít. Len nech ju nenapadnú hriešne myšlienky na materstvo. Je obklopená prácou, priateľmi a väčšinou sa nestíha venovať všetkému naraz, z čoho plynú rôzne nedorozumenia. To ale nevadí.

Vo svojich 32 rokoch pravú lásku už stretla minimálne tridsaťkrát a preto neverí (alebo nechce už veriť), že jedného dňa do nej nabúra princ na bielom koni. Kým nestretne Roba (Jiří Havelka). Amor bol opäť unavený a strelil jej šíp priamo do srdca. Netuší, že tentokrát má s ňou osud už iné plány a to, z čoho si roky uťahovala, sa stane jej každodennou realitou. Jej osobné nočné mory sa zhmotnia v podobe dvojičiek.

Kto je kto pochopí rýchlo každý

Pilotná epizóda veľmi zrozumiteľne a jasne predstavila všetky postavy a ich aktuálne materské a vzťahové rozpoloženie. Okrem ústredného dua je tu najlepšia priateľka Tiny – Agáta (Zuzana Kanócz) s manželom Igorom (Ján Dobrík), ktorí sú druhýkrát v radostnom očakávaní. Ich manželský vzťah je usadlý, bez prekvapení a pre Tinu totálnou výstrahou ako nedopadnúť. A preto sa rozhodla, že pomôže Agáte a preberie načas povinnosti v materskom centre (na nepriateľskom území), aby ukázala, ako je nad vecou a zvládne aj to, proti čomu bojuje.

Trojicu párov uzatvárajú Baumanovci. Darinka (Michaela Čobejová) – štyridsiatnička, ktorá svojmu manželovi Majovi (Ady Hajdu) na 50-tku darovala správu, že bude opäť otcom. On sa chystal konečne užiť si uvoľnenejší život, keď zabezpečil staršie deti. Ona sa teší, že sa stal zázrak a privedie na svet nového člena rodiny, s ktorým nikto z okolia už nerátal a nevôľou prijali aj „sústrastné“ pohľady svojho okolia, ktoré radšej bude riešiť svätý pokoj. Vtipné je, že úlohy nadšených rodičov si veľmi rýchlo vymenia.

Snáď sa nikto neurazí

Materské centrum je kapitola sama o sebe, sú tu sústredené terče posmechu. Teda premotivované biomatky, ktoré svoju životnú úlohu pretavili do nezmyselnej ochrany svojich detí pred vonkajším svetom. Deti sa musia stravovať v súlade s prírodou. Cukry, tuky, sacharidy sú smrť. Potomkovia nemajú vlastnú vôľu, sú len akýmsi prostriedkom, prostredníctvom ktorého sa realizujú mamičky podľa rôznych kníh a internetových fór. A práve tento „strašidelný dom“ sa stane miesto stretnutí všetkých mamičiek a oteckov, pričom nie každý bude úplne stotožnený so vstupom do rodičovskej sekty a kočíkového gangu.

Bok po boku tu budú prebiehať stretnutia Tiny a Roba, ktorí sa musia za pár mesiacov zosúladiť, spoznať, pripraviť na príchod detí a pritom zistiť, či chcú vôbec spolu žiť a ako vychovať deti, s ktorými obaja nerátali. Navyše o slovo a teatrálne vstupy sa bude pokúšať Tinin najlepší priateľ Adam (Števo Martinovič). Ten na zaprisahanú rebelku vždy pozeral ako na niečo viac, ona naňho nikdy. Situácia, ktorá je „snom každého chlapa“.

Agáta s Igorom budú hľadať stratenú iskru, Darinka s Majom sa budú stotožňovať s rodičovskou reprízou po svojom. Nad všetkými bude držať ochrannú ruku Viktória „Kvetena“ (Daniela Šencová Mackovičová), ktorá svojim osvieteným prístupom k rodičovstvu bude chcieť rozdávať len lásku, mier a veľké iskričky nadšenia. Každá z dvadsiatich epizód bude vstupenkou do životov jednotlivých trojíc, spoločných stretnutí, z toho plynúcich vtipných situácií.

Hovoria tak, ako im ústa narástli

Scenár je veľmi prefíkaný a dobre spracovaný, charaktery postáv veľmi presne zadefinované a veľmi ľahko sa dá dedukovať, čo od každého možno očakávať. Z knižnej predlohy sú vytiahnuté tie nuansy a situácie, ktoré humorne dobre fungujú a pritom nie sú vyslovene urážkou, iba veľmi trefne okomentujú rôzne prístupy k rodičovstvu, ktoré sú v súčasnosti veľmi aktuálne a rôzne tábory prostredníctvom striktných pravidiel proti sebe neraz broja, čo je pre jedincov s troškou nadhľadu zdrojom nekonečnej studnice dobre mierených vtipov.

Plusom a samozrejmosťou pre tvorbu televízie JOJ je moderné, exteriérové spracovanie, svižné tempo epizód, neortodoxný scenár, ktorý sa nedrží späť, čo je v konečnom dôsledku krokom vpred v prípade tohto seriálu. Pre tých divákov, ktorí sú zoznámení s tvorbou Kristíny Tormovej, je vyjadrovanie plné rôznych vtipných prirovnaní a slangu samozrejmosťou. Pre slovenskú televíznu tvorbu je to stále výnimka.

A práve scenár, ktorý chŕli hlášku za hláškou jazykom charakteristickým pre bežných smrteľníkov v kombinácií s civilným hraním hercov, je veľkou prednosťou seriálu. Nerušia žiadne prehnané afekty alebo pózy hercov, „trošku viac“ je okaté propagovanie výrobkov Tormovej, ktoré pravidelne vyskočia z obrazovky, ale to je asi cena za to, že Som mama je jej dielom.

Úspešne sa darí navodiť atmosféru akoby ste sedeli v obývačke s hlavnými postavami a spolu s nimi, bez servítky, rozoberáte to, čo sa nevyhne drvivej väčšine ľudí, že sa stanú rodičmi a každý z nich prežíva obrovskú zmenu po svojom. Som mama sa navyše nehrá, že je vrcholom seriálových vzťahových seriálov. Svojským spôsobom komentuje, sem-tam dehonestuje márnu snahu mamičiek byť in a nechodiť von s ovracaným tričkom a zvyškami detskej výživy vo vlasoch a pritom v dobrej viere nikoho neuráža. Ak by mal aj tendenciu sa uraziť, tak nie je cieľovou skupinou seriálu.

Z nakrúcania
		seriálu Som mama.
Z nakrúcania seriálu
		Som mama.
+12Z nakrúcania seriálu
		Som mama.

Riziko spočíva v cieľovke

A práve obmedzené publikum môže byť jediným problémom. Som mama sa javí tak, že nie je pre masy. Je viac ako zjavné, že sa v ňom skôr nájdu mladšie ročníky, ako dôchodcovia sledujúci turecké telenovely. Tí zrejme nebudú rozumieť reči kmeňa, ktorý vedie náčelníčka Kristína Tormová. Skvelým príkladom je jeden z monológov, keď Tina „píše“ do Brava, čo je dnes kultová vec len pre súčasných tridsiatnikov, ktorý by sa bez rád z tohto časopisu asi nezaobišli a zažili by jednu z mnohých tráum svojich pubertálnych čias. To však nevadí, herečka, spisovateľka, podnikateľka Tormová má dostatočne veľké množstvo fanúšičiek, ktoré budú pravidelne usadať pred televízne obrazovky, keď svoje ratolesti večer rýchlo „učičíkajú“ a na druhý deň v rámci stretnutí pri pieskovisku budú rozoberať problémy reálnych matiek a štrngnú si muštom alebo si omylom odpijú zo sunaru ich vždy dokonalých ratolestí.

Rýchle hodnotenie: Moderné, trefné, svieže, pravidelne vtipné, nie však pre každého.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Zuzana Kanócz #Som mama #oseriáloch #Michaela Čobejová #Kristína Tormová #Kristína Farkašová #Jiří Havelka #Ján Dobrík #Ady Hajdu
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk