Recenzia: Ak ste vstúpili do jojkárskeho Hotela, neoľutovali ste

Posledné mesiace sú typické priehrštím pôvodných slovenských seriálov, ktoré medzi sebou viac alebo menej úspešne súperia. Rôzne žánre a rozdielne spracovania dávajú divákom možnosť voľby, ktorú za posledné roky určite nemali. Televízia JOJ v stredu večer ponúkla ďalšiu seriálovú pochúťku – Hotel. Ten vystriedal úspešné Prázdniny.

05.04.2018 07:00
Hotel, seriál Hotel, zuzana konečná, martin... Foto:
Zuzana Konečná a Martin Mňahončák v seriáli Hotel.
debata (2)

Osemdielna miniséria vznikla pod režisérskou taktovkou Michala Kollára zodpovedného za film Červený kapitán a producentsky ho zastrešila Danica Hričová (Divoké kone, Vlci). Overení tvorcovia mali za úlohu priniesť svieži, moderný a nenútene úsmevný príbeh zo života luxusného hotela a vyhnúť sa pátosu, ktorý častokrát sprevádza pokusy filmárov priniesť kvalitné dielo. Pri Hoteli sa to podarilo!

Hričová má skúsenosti s tvorbou humoru vďaka Zite na krku. Tá sa s väčším úspechom nestretla, no priniesla remeselne kvalitnejšiu tvorbu. Teraz sa vyhla aj svojej obľúbenej šablóne, zo zvieracích seriálov, s ústrednou milostnou zápletkou, ktorá sa skôr stretla s nie nadšeným ohlasom. Kollár o svojich kvalitách presviedčať nemusí, hovorí zaňho bohatá a oceňovaná tvorba. Z celej pilotnej epizódy je cítiť filmárska kvalita a premyslenosť. Hotel, hneď v úvode, prekvapuje. Nepôsobí ako typický seriál. Nakrúcalo sa vyše roka, samozrejme, filmovým spôsobom a vizuálne Hotel preto vyzerá inak.

Hotel s ôsmimi epizódami bude mať viac-menej uzavreté príbehy, čím sa tvorí priestor na hosťovanie rôznych známych tvárí v úlohe hostí a zároveň to je atraktívny priestor na tvorenie humoru. Vtipy a narážky, v pilotnej epizóde, prichádzajú postupne a sú vyvrcholením sérií udalostí. Veľkým pozitívom je, že príbeh dáva priestor na pobavenie, nie povinnosť. Celé je to príjemne prefíkané.

Príbeh, ktorý (ne)prekvapí

Seriálom sprevádza Dorota (Zuzana Konečná) nielen úvodnými monológmi, ale aj zdanlivo najšťastnejším dňom v živote ženy. Svadbou. Dorota bola vždy čudáčka, preto je veľkým prekvapením, keď si našla „Feďa“ (Martin Mňahončák). Všetci si myslia, že ich čaká rozprávková svadba a rozprávkový život. Život je chystá ďalšiu čudnú vývrtku. Lenže ženích je na mizine a tak „trošku“ poriadny špekulant a svadba ho môže vytrhnúť z biedy. Navyše ho prenasleduje jeho ex (Natalia Germani), ktorá chce splatiť dlhy, inak mu prekazí svadbu a zničí život. Pravda je krutá.

„Dráma“ prebieha aj na chodbách hotela. Prehnane premotivovaná recepčná Eva (Vlastina Svátková) sa chce silou-mocou kariérne vyškriabať na vyššiu pozíciu. Riaditeľ (Juraj Ďurdiak) však do pozíciu manažéra hotela prisúdil Romanovi (Milo Kráľ), ktorý prišiel z mesta, aby zabudol na svoju minulosť a dal svoj život dokopy.

Eva sa všemožne snaží Romana skompromitovať a milá je jedine sama na seba. Na recepcii spríjemňuje svojou prítomnosťou pracovnú dobu Mikymu (Martin Meľo), ten sa snaží vo všetkých vidieť to najlepšie. Táto spleť vzťahov je hnacím motorom pre rýchle striedanie zápletiek a scén s rôznymi interakciami postáv medzi sebou. Nie je vytvorený priestor na hluché miesto, stále sa niečo deje a nemusí to byť nutne vtipné.

Každá scéna je šikovne snímaná, príbeh nedrhne a ženie sa prirodzene vpred a najmä nenudí. A zrejme ani nebude. Jojka postupne razí cestu kratších formátov a s vyšším rozpočtom a kvalitou. Vďaka tomu divák si divák stihne obľúbiť postavy a pobaviť sa, potom sa seriál vytratí. Mal by rezonovať pocit, že to diváka neobťažovalo a bude sa tešiť na nové epizódy, ktoré prídu neskôr. V zahraničí normálny model vysielania, u nás niečo nové. Našťastie sa udomácňuje aj v našich končinách, rovnako aj snaha televízie nakrúcať seriály filmovým spôsobom s patričnou kvalitou a atraktívnym vizuálom.

Seriál Hotel Fotogaléria - 19 fotiek Všetky fotky
(Zľava) Martin Meľo, Juraj Ďurdiak a Vlastina...

Zaujímavé obsadenie

Ďalším veľkým pozitívom je obsadenie seriálu. Aj napriek pretlaku slovenských seriálov sa v Hoteli objavili tváre, ktoré sa buď vrátili po dlhšej odmlke alebo doteraz skôr stvárňovali vedľajšie postavy. Hlavná hrdinka nie je prvoplánová kráska a jej charakter je dobre napísaný v štýle „podivína“ a naivky, ktorá verí, že konečne sa život nad ňou zľutoval a prinesie jej šťastné chvíle a vymaní sa z presvedčenia okolia o svojej neschopnosti.

Na veľké prekvapenie exceluje aj Mňahončák, ktorého diváci majú skôr zafixovaného ako apatického a bezduchého Roznera z Búrlivého vína. Tento charakter mu nedovoľoval predviesť talent. Jeho Feďo v Hoteli je vďačným materiálom na vybláznenie sa a razom herec predvádza rôzne polohy, od „pripečeného“ ženícha až po prefíkaného podvodníka.

Nezaostáva ani Germani, ktorá opäť dokazuje svoje herecké kvality. Vo Vlkoch je pozitívna a naivná. Tentokrát hrá plnohodnotnú stíhačku a ide jej to náramne. Určite poteší aj prítomnosť Mila Kráľa, ktorý sa vracia do sveta seriálov po dlhšej odmlke. Jeho postava je opradená rúškom tajomstva a diváci ho budú spoznávať postupne a odkryje veľa prekvapení. Vlastina Svátková ako recepčná Eva dodáva na recepciu potrebnú grotesknosť a afekt, pričom jej sekunduje zasnený Meľo.

Výsledok poteší

Prvá epizóda ponúkla poriadnu dávku vtipných momentov, pričom príbeh stavil na rôzne druhy humoru, aby umožnil zabaviť sa každému, aj keď dej nie je rozhodne prevratný. Pritom si Hotel dokázal ustrážiť tenkú hranicu medzi vtipnosťou a trápnosťou. Do spomínanej druhej kategórie ani raz neskĺzol. Ak sa k tomu pripočíta veľmi dobre zvolené obsadenie hercov, tak je tu recept na úspech. Práve toto je správna cesta pôvodnej tvorby, overení tvorcovia, odvaha sa pustiť do náročnejšieho a nákladnejšieho nakrúcania, menej epizód, ktoré sú do detailu vyskladané a premyslené. Toto všetko Hotel spĺňa a je to vidieť na výslednom produkte.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #televízia JOJ #Martin Mňahončák #Milo Kráľ #Zuzana Konečná #oseriáloch #seriál Hotel