Recenzia: Semafor je vtipný, ale nezabliká každému na humornú nôtu

Od začiatku roka zúri na obrazovkách súboj slovenských seriálov, ponuku od utorka rozšírila televízia JOJ s humornou novinkou Semafor. Práve komediálny žáner je momentálne najhojnejšie zastúpený a Semafor tak dopĺňa Hornú Dolnú, Susedov, Kuchyňu, Prázdniny.

14.03.2018 07:00
semafor, seriál semafor, maštalír, majer, nahálka, Foto:
Vtipná trojka zo Semaforu (zľava): Stanislav Majer, Tomáš Maštalír, Martin Nahálka.
debata (3)

Slovenské televízie za posledné obdobie vyprodukovali nezvykle veľké množstvo žánrovo podobných formátov, ktoré musia medzi tvrdo súperiť, aby si „ukradli“ čo najviac divákov. Jedno je isté, nie každý seriál prežije túto televíznu sezónu.

Semafor podobne ako konkurenčná Kuchyňa vychádza zo zahraničnej predlohy, tentokrát izraelskej a jej adaptácie sa úspešne podarilo etablovať v USA alebo Rusku. V slovenskej verzii sa v hlavných úlohách predstavili Tomáš Maštalír (Miro), Stanislav Majer (René), Martin Nahálka (Maťo „Gajdi“).

Traja muži reprezentujú tri farby na semafore, tie sú odrazom ich aktuálnej životnej fázy. Maštalírov Miro je oranžový – teda už v stabilnom vzťahu smerujúci k trvalému záväzku. Majerov René je zelený – užíva si bohémsky život bez záväzkov a pozornosť žien. Nahálkovému Maťovi svieti červená – je ženatý, usadený, znudený a akoby ho nečakalo už žiadne dobrodružstvo. Lenže trojica priateľov, hoci sú diametrálne odlišní, sa neustále podporujú a väčšinou nedopatrením sa dostanú do veľmi zvláštnych situácií.

Aby mohla ďalšia komédia uspieť v slovenských vodách, tak musí byť iná. Susedia sú klasický sitkom nakrúcaný v interiéroch. Horná Dolná a Kuchyňa skôr stavili na tradičný humor postavený na bežných slovenských reáliách, Prázdniny pre zmenu dávajú dôraz na rodinný humor. Semafor dopĺňa túto mozaiku úplne iným pojatím. Je to moderne nakrútená komédia zameraná výhradne na mužský pohľad na vzťahy a klasické nedorozumenia a nepochopenia medzi pohlaviami. Veľkým pozitívom je fakt, že sa stáva štandardom, že nové seriály sú nakrúcané v exteriéroch a celková výprava je nákladnejšia, čo je vo výsledku aj vidieť. Časy lacných kartónových kulís v seriáloch sú snáď zažehnané.

Dobre overená predloha seriálu zafungovala aj v slovenskej adaptácii. Situácie a humor plynúce z večne živých tém mužského a ženského sveta priniesli do Semaforu niekoľko skvelých momentov, na ktorých sa dalo veľmi dobre pobaviť. Najvýraznejším ťahúňom je Maštalír, ktorý svojmu charakteru vdýchol neuveriteľnú podobu. Hercov komediálny talent je nespochybniteľný a už ho predviedol v seriáli Hoď svišťom alebo na doskách Slovenského národného divadla. Lenže v Semafore ukázal opäť novú polohu, jeho Miro je „úplná brzda“ v každom smere a tým najvtipnejším elementom v seriáli.

René zase ťaží zo svojho starnúceho bohémskeho sexepílu a pre krátkodobé dobrodružstvo so ženami je ochotný spraviť čokoľvek, aj si „požičať“ dcéru svojho priateľa. Svojimi nie vždy úspešnými pokusmi o priazeň žien spôsobuje problémy najmä Maťovi. Miro je v tomto smere sebestačný a do trápnych situácií sa dostane bez pomoci. Maťo je už akosi unavený aktuálnym životným stavom. Jeho kariéra stagnuje, zatiaľ, čo jeho žena je zarytá žurnalistka prahnúca po senzačnom článku a dcéra Dita má rozumu až na rozdávanie a on je len akýmsi prostredníkom medzi oboma ženami svojho života.

Postavy seriálu Semafor Fotogaléria - 7 fotiek Všetky fotky
Hlavné posatvy seriálu Semafor zľava: Stanislav...

Pilotná epizóda rovnomerne a zrozumiteľne predstavila, s dôrazom na mužské obsadenie, každý charakter a dovolila im vtipkovať a strápňovať sa, najviac sa zadarilo práve Maštalírovi. Tridsaťminútový formát je postačujúci vzhľadom na vysunutie charakterov do pomerne neprirodzených, niekedy afektovaných prejavov a póz.

Celkom pozitívny dojem kazí dvojitá premiéra. Pri dlhšej stopáži skĺza do otravnosti a spolu s reklamnými brejkami je toho na diváka jednoducho už veľa, aby sa celý večer pozeral na seriál, v ktorom sa vedome tlačí na pílu. Televízia sa mohla inšpirovať úspechom Prázdnin, ktorým veľmi svedčí stredajšie a piatkové vysielanie. Niečo podobné by potreboval aj Semafor, aby sa divákom nesprotivil.

Scenár stavil na jednoduchý humor, pričom sa tým ani netají. Intelektuáli budú márne hľadať nejaké filozofické nuansy. Ruku na srdce, aj ten najväčší skeptik sa zasmeje na jednoduchých vtipoch, ale na druhú stranu tento seriál nebude sedieť každému. Semafor je absolútne ľahký formát, ktorý príjemne útočí na bránice vďaka úplne obyčajným situáciám, ktorý zažíva každý pár. Pričom to zaklincuje mužský pohľad, ten je v mnohých prípadoch trefný, niekedy zas úplne mimo. Vzťahový vesmír je teda v rovnováhe. Či to však bude stačiť nato, aby sa udržal na obrazovke, ukážu najbližšie týždne.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #semafor #televízia JOJ #Tomáš Maštalír #oseriáloch #Martin Nahálka #Stanislav Majer