Recenzia: Milenky sa zasekli. Niekde medzi Sexom v meste a Zúfalými manželkami

Seriálový súboj na televíznych obrazovkách vstupuje do druhého kola. Po januárovej smršti premiér čaká divákov marcová nádielka pôvodnej slovenskej tvorby, ktorú v piatok večer odštartovala televízia Markíza s Milenkami.

03.03.2018 07:00
milenky, markíza, pauhofová, marcinková,... Foto:
Milenky majú premiéru za sebou. Zaujmú slovenských divákov?
debata (10)

Slovenská adaptácia úspešného britského námetu Mistresses má ambíciu oslavovať ženskosť a priniesť moderne spracovanú drámu o štyroch rozdielnych ženách, ktoré predstavia štyri podoby lásky. Každá je iná, každá má uchopený život inak, no spája ich neopakovateľné priateľstvo, ktoré ich často drží nad vodou. Dostali diváci konečne seriál, ktorý posúva tvorbu smerom vpred? Čiastočne.

Lákavé herecké obsadenie

Do úloh mileniek Markíza povolala zmes známych, aj menej opozeraných tvárí. Presne podľa predpísanej šablóny. A vyšlo jej to. Táňa Pauhofová (Sandra), Gabriela Marcinková (Zuzana), Zuzana Norisová (Miša) a Antónia Lišková (Kristína) fungujú naozaj vierohodne na obrazovke. Prvý krok priblížiť sa k Sexu v meste je teda splnený. Dámy sa počas pilotnej epizódy v každej scéne predvádzajú vždy v inom outfite, bezchybne upravené, nalíčené, s dobre pripravenými radami o živote, ktoré si odovzdávajú jedna druhej.

Seriál je postavený na štyroch pilieroch, ktoré reprezentujú jednotlivé postavy a je kľúčové, aby oslovili tých, ktorí ich budú sledovať. Či už charizmou, charakterom alebo len obyčajnými sympatiami, ktoré so sebou nesú herečky ako také. S Milenkami sa majú stotožniť ženy všetkých vekových kategórii, to však asi pôjde ťažko, keď je všetko nablýskané, upravené a neprirodzene uhladené a navodzuje sa dojem umelej dokonalosti priľahlého okolia, pričom ich životy poriadne pokrivkávajú.

V podobne ladených seriáloch, ktoré boli odvysielané v zahraničí je jasné, že by mali všetky postavy zafungovať a ponúknuť divákom širokú paletu možností, prečo si ich majú obľúbiť. V Milenkách to tak nie je. Zatiaľ. Pilotná epizóda síce mala spád, logiku, príjemný humor, ľahko ladenú provokáciu, no dala najväčší priestor zažiariť len dvom postavám, ktoré by divák prvoplánovo nepredpokladal. Pauhofová s Marcinkovou hrajú – paradoxne – druhé husle, do popredia sa predrala Norisová a najmä Lišková s veľmi zaujímavými príbehmi.

Seriál Milenky Fotogaléria - 15 fotiek Všetky fotky
Táňa Pauhofová v seriáli Milenky.

Hlavné hrdinky sú rozdelené na dva tábory

Pauhofová predstavuje typ mladej, múdrej, šikovnej a nespútanej ženy, ktoré ešte tvrdo nepristala pevne nohami na zemi a užíva si sex so ženatými, jej názory sú prinajmenšom odtrhnuté od reality. Ponúka sa prirovnanie k Samanthe zo Sexu v meste. Čaká ju niečo, čo doteraz bagatelizovala – láska. Je veľká škoda, že v pilote nedostal jej príbeh väčší priestor na rozbeh.

Podobne ako Pauhofovej postava, ťahala za kratší koniec aj druhá najväčšia hviezda Mileniek, Gabriela Marcinková. Jej život sa točil iba okolo práce a cieleného plodenia potomka s manželom Petrom (Bárta). Láska sa z ich životov akoby vytratila a celá pozornosť sa sústredila na študovanie kníh o neplodnosti a sexu s jediným cieľom splodiť potomka, po ktorom túžil manžel. Marcinkovej Zuzanu preto nemusel nikto dlho „prehovárať“ na neveru s kolegom Filipom (Mitaš). Opäť táto zápletka narazila na snahu vtesnať až príliš veľa do pilotu. Namiesto postupného vykreslenia frustrácie Zuzany sa pomerne rýchlo radšej rozohrala jej sexuálna zápletka. Škoda.

Prekvapujúci ťahúni

Veľkým prekvapením boli postavy Miši (Norisová) a Kristíny (Lišková). Miša je prototypom usadenej mamičky s dvoma deťmi. Problémom je, že jej manžel pred rokmi zmizol, vyhlásili ho za mŕtveho a ona po ňom dostala tučný šek zo životnej poistky. Pre mnohých ideálna kombinácia na začiatok nového života. Miša sa však nevie pohnúť ďalej, pričom v kútiku duše je presvedčená, že manžel žije. Do života jej pritancuje nápadník, otecko (Latinák) zo školy, kde chodia ich deti a začne sa tak roztomilý príbeh dvoch ľudí, ktorých život poriadne vyfackal. Norisová s Latinákom je zaujímavá dvojica, ktorá vie humorne a zároveň dôveryhodno-dojemne ukázať opatrnosť s akou si znova chcú vpustiť lásku do života.

Naopak Kristína (Lišková) je životom priam udupaná lekárka. Jej láska zomrela spôsobom, ktorý je trestný. Svojmu milencovi „pomohla“ na druhý svet, aby viac netrpel, keď jeho choroba bola neznesiteľná. Z pacienta sa stal milenec a teraz po jeho smrti ju minulosť dobieha skrz jeho syna Tomáša (Czuczor), ktorý je odhodlaný nájsť otcovu milenku. Netuší však, že sa jej stále pozerá do očí.

Práve Miša a Kristína sa v úvode prejavili ako tá zaujímavejšia časť ženského obsadenia, ich príbehy rýchlo zaujali, sú uveriteľné a navnadili. Na ostatné dva si budú musieť diváci počkať, kým sa priblížia k potenciálu zničenej lekárky a ženy v domácnosti. Tu sa objavil ten najvypuklejší „zádrhel“ prvej epizódy. Sršalo z nej, že niečo príbehu chýba.

Nebude to Sex v meste!

Milenky chcú vehementne zabrnkať na nôtu Sexu v meste. No zasekli sa niekde na pomyselnom medziposchodí. Vyznievajú skôr ako Zúfalé manželky. Ich príbehy majú šmrnc, chcú byť sexy a trendy, len akosi nevedia s týmto potenciálom vykorčuľovať tak, aby z toho vznikol odľahčený príbeh podobne ako Sex v meste. Prirovnanie k Zúfalým manželkám je trefnejšie. Nerozlučná štvorica žien tragikomicky lamentuje nad životom a jedna za druhou za sebou zametá stopy po vlastných prešľapoch. Povedomé?

Pripočítajte si nie vždy originálny scenár a zápletky, sršiace klišé, ktoré však neskĺzne do patetickosti. A vo výsledku je jasné, že toto slovenský Sex v meste nikdy nebude. Treba nechať seriál si ísť svojou cestou a neokliešťovať ho zbytočnými mantinelmi, ktoré limitujú a mätú diváka. Milenky si zaslúžia byť neoklieštené a ponúknuť vlastnú variáciu inak dobre fungujúcej šablóny ich zahraničnej predlohy.

Iný formát vysielania

Možno by nebolo na škodu, keby sa tvorcovia seriálov odvážili použiť v slovenských reáliách pilotnú epizódu s dvojnásobnou dĺžkou (tzv. two-hour season premiere). Nie klasickú 45-minútovú stopáž, ale 90-minútový úvodný film k seriálu. Milenky si tento formát doslova pýtali. Potom by (možno) seriál dostal úplne inú dynamiku a mohlo by sa o ňom hovoriť v superlatívoch. Následne by každá zo žien dostala dostatočný priestor nato, aby si ukradla pre seba kúsok príbehu a zabojovala o priazeň. Vo výsledku by príbeh vyznel vyrovnanejšie.

Suma summarum sú Milenky sú remeselne dobre zvládnutý a dobre vyznievajú seriál v podaní Markízy. Konečne aj trhový líder zariskoval a priniesol na obrazovky seriál, ktorý je iný. Je nakrútený filmovým spôsobom, ukazuje krajšiu stránku Bratislavy, predstavuje moderné vzťahy, ľahko dráždivé a kontroverzné zápletky. Tie však nemusia byť pochuti každému. Nie každý sa s nimi bude vedieť stotožniť. Tí, ktorí dajú Milenkám šancu určite neoľutujú. Tento príbeh má obrovský potenciál a určite sa oplatí ho sledovať a nechať uniesť ľahším žánrom, ktorý na obrazovkách v takejto podobe dlho nebol a mohol by spustiť trend podobne ladených projektov aj na iných televíziách.

10 debata chyba
Viac na túto tému: #Táňa Pauhofová #Zuzana Norisová #TV Markíza #Antónia Líšková #Gabika Marcinková #oseriáloch #Milenky