Recenzia: Detektív Dušo mal byť slovenský Monk. Je to kolosálny trapas

Televízia Markíza poňala začiatok roka v ponuke seriálov poriadne ofenzívne. Popri Susedoch a Oteckoch vo štvrtok večer ponúkla tretiu novinku – Detektíva Duša v hlavnej úlohe s Alexandrom Bártom a Petrou Vajdovou.

12.01.2018 07:00
debata (59)
Alexander Bárta ako detektív Dušo. Foto: Marek Neumahr
detektív dušo, alexander bárta, Alexander Bárta ako detektív Dušo.

Bárta sa prevtelil do diametrálne odlišnej úlohy, do akých bol doteraz obsadzovaný. Dušo je iný – vo všetkom. V škole vynikal, bol typickým outsiderom, tento imidž si udržal aj v dospelosti. Žije s matkou (Táňa Radeva), ktorá sa oňho kráľovsky stará. Spáva v prúžkovanom pyžame, býva vo svojej detskej izbe. Do práce jazdí na bicykli a tragický vzhľad dopĺňa rastúce pivné bruško, ktoré zakrýva flanelová košeľa a traky. Čo je len vrchol ľadovca v živote maminkinho synáčika.

Celé zle

Už prvé minúty novinky signalizovali, že na obrazovkách sa objavil paškvil. Dedinský vyšetrovateľ, pre ktorého je miesto činu tou najhoršou nočnou morou, lebo obeť leží v jaskyni plnej netopierov? „Zachraňuje“ ho Petra Vajdová ako chápajúca kolegyňa, z čoho sa má divák dovtípiť, že práve ona bude jeho barličkou v krutom svete, kde ho nikto nechápe. Obaja sa snažia navodiť dojem dôstojného vyšetrovania, no sálajúca zúfalá atmosféra seriálu im to nedovoľuje. Náznaky humoru, ktoré majú podčiarknuť Dušovu zvláštnu osobnosť, zomierajú hneď na začiatku, keďže scenár zabíja všetko, aj chuť diváka sledovať ďalšie rozmotávanie „ťažkej“ zápletky s vraždou súvisiacou s miestnym kostolom a zmiznutím sošky Panenky Márie.

Samostatnou kapitolou sú pohľady do minulosti s čudným filtrom, ktoré ukazujú spomienky malého Duša a jeho prvé kroky ako detektíva. Majú navodiť dojem prepojenia minulosti so súčasnosťou. Jediné, čo sa dá na nich zapamätať, je práve ten čudný filter. Prvých dvadsať minút len vyburcovalo divácky pocit bezpodmienečne zastaveného rozumu z toho, načo sa pozerá.

Detektív Dušo Fotogaléria - 6 fotiek Všetky fotky
V novom seriáli sa objaví aj Miroslav Noga.

Po prvom reklamnom brejku nastal zvrat! Panenka Mária sa objavila priamo u Duša doma. Dôvod na to zatajiť dych a sledovať ďalej. Patetická trápnosť dostala svoje nové tváre. To sú Dušovi dvaja policajní kolegovia (Kovaľ, Hološko), ktorí nabúrali uprostred prázdnej ulice, keď sa im nechcela uhnúť miestna babka. Opäť sa mal divák dovtípiť, že toto je dvojka v štýle Pata a Mata, ktorá má zabezpečiť ďalší komický prvok v seriáli. Lenže použiť slovo humor a zábava v súvislosti s Detektívom Dušom s pribúdajúcimi minútami sa stávalo urážkou.

Medzitým pokračovalo „vyšetrovanie“ v podaní hlavného hrdinu a jeho konzultácie s hlavným vyšetrovateľom (Noga). Predsa len dve hlavy pokope sa dostanú na kĺb vražde. K tomu treba pripočítať „scestné“ vypočúvanie podozrivých, ktoré nikam nevedie. Vlastne vedie. Robí mostík pre Dušovu mamičku a policajných kolegov, ktorí riešia opravu rozbitého auta, zatiaľ čo sa vyšetruje vražda. Naozaj toto uzrelo svetlo sveta v hlavnom vysielacom čase? Teda – že niečo takéto uzrelo svetlo sveta?

Najhorší seriál?

Úvodná epizóda mala pointu. Vrah sa našiel. Malo to byť šokujúce odhalenie. Nebolo. Nemalo byť prečo. Seriálu chýba všetko. Absentuje akákoľvek atmosféra, scenár, o hereckom umení by bola urážka hovoriť. Detektív Dušo nemá čo ponúknuť. Je to ukážkový prípad toho, ako sa seriály nerobia. Tvorcovia by si mali pozrieť, aký rok je v kalendári. Keby Dušo vznikol pred 20 rokmi, tak by to bolo obhájiteľné. A to len preto, že by teraz bol zaradený do rebríčka najhorších slovenských seriálov ako je Klan, Sekerovci či Priateľky. Na druhú stranu – rebríček získal v roku 2018 nového kráľa.

Niečo vtipné by sa však na celej situácii našlo. Po zhliadnutí prvej časti sa zrejme diváci prichytili, že majú od údivu otvorené ústa a zabudli ich zavrieť. Nečudo. Je zarážajúce, že trhový líder sa opovážil toto „dielo“ vôbec ponúknuť. Diváci stratili hodinu svojho života sledovaním nezmyslu. Do očí bijúca kreatívna kríza v Záhorskej Bystrici dosiahla svoj Olymp a celá seriálová tvorba v podaní Markízy je v slepej uličke, ak si myslí, že toto je cesta, ktorou sa má uberať. Je psou povinnosťou televízneho lídra prinášať dôstojné produkty, ktoré sledujú státisíce divákov. A nie produkty, ktoré o akejkoľvek latke ani len nechyrovali.

Nefunguje nič

Ťažko sa dá obhájiť ambícia televízie vsugerovať divákom, že sa pozerajú na niečo, čo majú vnímať s plnou vážnosťou, keď celý produkt je od základov absolútny nezmysel, ktorý nikdy nemal vzniknúť. Možno, keby Dušo mal byť akousi obdobou Hornej Dolnej, v ktorej sa cielene parodujú dedinské reálie. Žiaľbohu, toto veľdielo sa má brať vážne ako detektívny seriál. Uráža inteligenciu divákov, ale aj samotných protagonistov, pričom je veľká záhada, z akého dôvodu sa stali súčasťou projektu popredné hviezdy Slovenského národného divadla. Nemali šancu zo svojho umenia predviesť nič a skôr im táto účasť môže len uškodiť.

Detektív Dušo mal byť slovenský Monk, je to však kolosálny trapas a zostáva len dúfať, že sa rýchlo vytratí z obrazoviek a ešte rýchlejšie sa na túto beznádejnú hlúposť zabudne, respektíve sa spomenie len počas silvestrovských zostrihov ako najväčší omyl tohto roka.

59 debata chyba
Viac na túto tému: #Alexander Bárta #Petra Vajdová #TV Markíza #oseriáloch #Detektív Dušo