Recenzia: Starnúci Susedia nepriniesli absolútne nič nové

Trvalo to dlhých desať rokov, kým sa kedysi najsledovanejší slovenský sitkom Susedia opäť dostal na obrazovky Markízy. Dlhých desať rokov museli diváci čakať, kým ich dvorný autor Andy Kraus dokázal zakopať vojnovú sekeru s kolegom Petrom Marcinom a nájsť spoločnú reč pri ďalšej tvorbe.

02.01.2018 12:00
susedia, Foto:
Pôvodné obsadenie je späť! Prvá epizóda z desaťdielnej série mala premiéru na Nový rok.
debata (19)

Po Krausovom odchode z televízie JOJ, kde mu nezafungoval návrat Paneláka, sa sekera zrejme ľahšie zakopávala a Markíza chňapla po snahe priviesť späť formát, ktorý pred dekádou lámal rebríčky sledovanosti.

Ako dopadla premiéra nového seriálu Oteckovia? Prečítajte si recenziu: Oteckovia môžu mať problém. Stroskotajú kvôli opozeraným tváram?

Návraty starých seriálov späť k životu je trend posledných rokov a slovenské televízie sa mu nevyhli. Už spomínaný Panelák nedokázal nadviazať na predchádzajúci úspech. Dokážu to Susedia? Takzvané revivaly seriálov sú riskantná vec, mnohé totiž – najmä v zámorí – sa nedokázali prispôsobiť novej dobe a zostali zakliesnené v časoch dávno minulých. Mnohé to však dokázali a tvorcom sa podarilo vzkriesiť kedysi známe značky ako napríklad Akty X, Ženy z rodu Gilmorovcov či sitkom Will & Grace. V slovenských seriálových vodách, zatiaľ, ťahajú tvorcovia za kratší koniec a to je aj prípad zresuscitovaných Susedov.

Kľúčom k úspechu obnovených seriálov je priniesť správnu dávku nostalgie a najmä osloviť novú generáciu divákov avšak v novom nablýskanom obale, to Susedia nedokázali. V pilotnej epizóde novej série síce postavy niekoľkokrát „nenápadne“ zdôraznili desaťročnú prestávku, keby si to divák náhodou nevšimol a Kraus „nenútene“ vsunul nuansu o rozkole hlavných postáv spred rokov, ktorá narážala na reálny rozkol. To v konečnom dôsledku nebolo ani vtipné, ani originálne. No stačilo to na rozbeh opätovného stretnutia hlavných postáv.

Nič sa nezmenilo

Koniec pôvodného seriálu bol spôsobený omylom, keď sa László neozval Františkovi, že sa odsťahovali s Ildikó z Bratislavy a úspešne zakotvili v ich novom domove. Za ten čas sa veľa nezmenilo. Postavy len zostarli a teraz po rokoch sa zhodou okolností nasťahovali do nového domu, kde sú opäť susedmi. František je stále neurotik, ktorý Zuzu podozrieva, že má milenca. Tá sa vyšvihla a už nie je obyčajnou predavačkou teleshopingových vecí. Teraz ju to reálne živí. Stromokocúra stále zaujíma jedno, pivo v chladničke, gauč a televízor.

László je čerstvý päťdesiatnik, ktorý má pocit, že mu dýcha na krk zubatá a ako typický hypochonder vo svojom kufríku s vercajchom nosí tlakomer a lieky. Ildikó nosí so sebou urnu so zosnulou matkou, stále nevie po slovensky, stále nevie variť, stále je rovnako temperamentná a stále tlačí manžela do polohy, že mu nič nie je. Predstavila sa aj nová postava domovej dôverníčky v podaní herečky Dominiky Richterovej, ktorá bude hnacím motorom pre žiarlivosť oboch manželiek. Chýbala však Sladká so svojím neopakovateľne hurónskym smiechom. Hovoríte si, že ste to už videli? Správne, videli.

Susedia nepriniesli nič nové. Či je to dobre si musí zodpovedať každý sám za seba. Postavy sú stále rovnaké, zápletky sú stále rovnaké, všetko je opäť ukričané – častokrát už obťažujúce. A humor? Ten nefunguje a ako znak zúfalstva neraz skĺzol do trápno-patetických vôd.

Kvalitatívne to už nestačí

Svet televíznej zábavy sa za desať rokov zmenil, no Susedia nie. A to je ich základná chyba a kameň úrazu. Dá sa očakávať, že sledovanosť bude rekordná, pretože zvedavosť divákov bude silnejšia ako ponúknutý výsledok. Preto partička starnúcich a dosluhujúcich postáv bude „baviť“ Slovákov, avšak kvalitatívne to už zďaleka nestačí. A rozhodne neoslovia novú generáciu divákov, neponúkli im totiž nič nové. Len stokrát opakované zápletky založené na nedorozumeniach susedov, vtipy vychádzajúce zo slovných skomolenín maďarskej časti obsadenia a potom rýchle „vyriešenie“ ťažkých životných dilem v súčasnosti už nestačí a je to žalostne málo nato, aby to poslúžilo kvalitnej televíznej zábave.

19 debata chyba
Viac na túto tému: #susedia #Peter Marcin #Andy Kraus #TV Markíza