Recenzia: Oteckovia môžu mať problém. Stroskotajú kvôli opozeraným tváram?

, 02.01.2018 07:00
ilip Tůma,  Vladimír Kobielsky, Braňo Deák,  a...
Zľava: Filip Tůma, Vladimír Kobielsky, Braňo Deák, a Marek Fašiang v seriáli Oteckovia. Autor:

Televízia Markíza spustila počas novoročného podvečera dlhoočakávaný denný seriál Oteckovia, ktorý vyplnil vysielací slot, v ktorom pred rokmi štartovalo Búrlivé víno. Neskôr trhový líder rezignoval na toto okno a vyplnil ho Rodinnými prípadmi.

Zdá sa, že konečne sa po rokoch môže na obrazovky dostať kvalitnejšia pôvodná tvorba s reálnymi hercami. Aj keď…Splnil seriál očakávania? Dokáže drvivá väčšina opozeraných hercov dlhodobo „ťahať“ seriál, ktorý bude robiť denne spoločnosť divákom?

Ako dopadla premiéra Susedov? Prečítajte si recenziu: Starnúci Susedia nepriniesli absolútne nič nové

Tvorcovia mali ľahšiu pozíciu pri tvorbe slovenskej adaptácie, keďže Oteckovia vychádzajú z argentínskej predlohy Señores Papis, museli len námet viac domestikovať. Štvoricu hlavných hrdinov tvorí šablónovo nastavená zmes rôznych pováh, ktoré majú zabezpečiť „drive“ príbehu. Vladimír Kobielsky (Marek), Filip Tůma (Vlado) a Braňo Deák (Alex) dali zbohom svojim absurdne groteskným charakterom z Búrlivého vína a po krátkej prestávke si diváci musia zvykať na úplne nové postavy, čo je nateraz ťažká úloha.

Formát, akým bolo Búrlivé víno, odhliadnuc od kvality, je natoľko silný, že trio hercov si malo dopriať ešte nejakú tú pauzu vo vysielaní, aby si diváci vydýchli a najmä, aby zabudli na vinársku ságu. Vzhľadom nato, že Markíza má ambíciu po dlhých rokoch oprášiť formát denného seriálu, bolo by možno prospešnejšie zariskovať a ponúknuť viac neopozeraných tvárí. Aj keď aktuálne hviezdy majú byť lákadlom pre potenciálnych divákov, no nie vždy to platí. Ich pretláčanie z projektov do projektov sa Markíze môže vypomstiť. Je úplne štandardné, že herci po veľkých úlohách jednoducho sú istý čas mimo obrazoviek, aby ich predchádzajúce charaktery vybledli v mysliach divákov.

Nové tváre sú lepšie

Ale zato nováčik Marek Fašiang priniesol tak potrebný svieži vietor do markizáckych seriálov. Fašiang (Tomáš) s jeho milo utáranou seriálovou dcérkou Julkou boli svetlou výnimkou a nenásilne na seba pútali pozornosť. V pozitívnom slova zmysle. Jeho postava mladého vdovca, ktorý prichádza z Tatier do Bratislavy, aby začal nový život spolu s hereckým prejavom bol zásah do čierneho. Príbeh ho však vysúva do polohy neobľúbeného, ktorý narúša ostatnými oteckom zabehnutý stereotyp. Ďalším pozitívom je sympatická herečka Mária Havranová, ktorá je ašpirantkou na novú mamu Julky.

Naopak Kobielsky mieri opäť do polohy otecka pod papučou, s ktorým začínal v jojkárskom Paneláku, ktorému nedá dýchať – pre zmenu – Zuzana Mauréry ako matka jeho dvoch detí. Dusí ho za jeho neveru s jej kaderníčkou, s ktorou čaká dieťa. Paradoxom je, že pozornosť má byť venovaná skôr mužskému osadenstvu, Mauréry je však vo svojej úlohe taká dobrá, že s ľahkosťou zatieni všetkých ostatných.

Tůma je prototyp „najmúdrejšieho egocentrika“, ktorý živí celú rodinu a dáva sa do polohy stredu vesmíru. Jeho manželka (Hilmerová) by sa rada po 16 rokoch začala realizovať v ich spoločnom podnikaní, čo on odmieta. Ich manželstvo má jasne predurčené vyjazdené koľaje, z ktorých sa nemôže vybočiť.

Deák je typický sukničkár, ktorý sa bez upozornenia stane otcom, keď mu jedného dňa zaklope na dvere jednorázová milenka so synom Maxom. Ona sa záhadne stratí, on sa musí stať otcom. A pritom je zvyknutý na svoj režim zaneprázdneného právnika, v bežnom živote nepoužiteľného, pretože aj bežné úlohy zaňho supluje jeho koncipientka, ktorá si môže na ňom oči nechať.

Vladimír Kobielsky a Natália Puklušová
		v...
Herečka
		Mária Havranová a Marián Mitaš 
		v...
+5Herečka Mária
		Havranová ako učiteľka v
		seriáli...

Zaujmú dlhodobo?

Pilotná epizóda rozdala karty a predstavila divákom základné reálie, s ktorými sa bude ďalej pracovať. Vzhľadom na denný formát nemožno očakávať svieži spád deja, ale skôr priehrštie prvoplánových dialógov a klišé zápletkami. Čo môže byť na škodu. Oteckom by možno viac svedčala menej frekventovaná periodicita, keď sa zoberie do úvahy opozeranosť väčšiny hercov. Tvorcovia by si však mali dať pozor aj na kulisy, ktoré môžu kaziť dojem. Či už úplne „odveci“ pohľady z okien, napríklad z Deákovho bytu, či už exteriérové pohľady na Bratislavu, ktoré nie sú aktuálne (rušivo pôsobiace zábery na ešte rozostavaný Starý most).

Oteckovia majú nakrútených už 70 epizód a Markíza ich bude vysielať minimálne do začiatku leta. Formát, vďaka obsadeniu, bude musieť zaujať a presvedčiť divákov, že už nie sú tými postavami, v ktorých boli posledné roky zaškatuľkovaní. To by sa mohlo po pomerne krátkom čase zunovať divákom. Práve to môže seriálu najviac ublížiť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#TV Markíza #Oteckovia #oseriáloch
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk