Britannia ako náhrada za Hry o tróny? Len zbožné prianie

Televízia Sky v spolupráci s Amazonom rozšírili ponuku historických seriálov o príbeh o kolonizácii Britských ostrovov rímskymi vojskami, novinku Britannia v našom teritóriu ponúka HBO.

21.02.2018 07:00
Britannia, kelly riley, Foto:
Pri nakrúcaní v Čechách vznikli aj repliky kamenných monumentov.
debata (2)

Seriál bol prezentovaný ako možná náhrada za Hry o tróny, sa však fantasy ságe nepriblížil ani z rýchlika. Začína byť celkom smiešna rodiaca sa paranoja televízií, ktoré sa chcú silou mocou priblížiť seriálu, na ktorý momentálne nikto nemá a zrejme dlho mať aj nebude. Zbytočne si tvorcovia zväzujú ruky a nedovolia seriálu ísť vlastnou cestou, hoci aj nie najlepšou kvalitou. Trend sa nasilu podobať štýlu HBO sa niekedy nevypláca.

Dôkazom toho je aj Britannia, ktorá sa z väčšej časti nakrúcala v Čechách a oko pozorného diváka vie spozorovať dobre známe scenérie. A práve vizuál je tým najlepším, čo seriál ponúka. Kulisy spolu s prírodou sú priamo oku lahodiace a správne nastavia očakávania diváka na fázu, keď to má prebrať sila príbehu. A to sa nestane, vo väčšine prípadov. Najväčšia akcia prišla počas pilotnej epizódy, keď Rimania vtrhli na dovtedy nedosiahnuteľné ostrovy opradené povesťami. Nebola to kolonizácia, ale obyčajná genocída, keď Rimania bez milosti valcovali všetko, čo im prišlo do cesty.

Nedotknutá príroda však skrývala znepriatelené kmene, ktorým stačila maličkosť, aby sa do seba pustili, čo hralo do karát Rimanov. Prišli do krajiny rozpútať vojnu, no prišli neskoro. Tu už vojna prebiehala. Po celkom dobre našliapnutom úvode však príbeh dal „nohu z plynu dole“, priam zaradil spiatočku. Rimania, kmene a dokonca aj tajomní Druidi mali čas sa medzi sebou konfrontovať, hľadať zradu medzi sebou a na tomto celom pozadí sem-tam niekoho efektne krutým spôsobom zabili alebo zmrzačili, aby divák nezabudol krutosť dávnych čias.

Seriál Britannia Fotogaléria - 6 fotiek Všetky fotky
Desivo vyzerajúci druid Veran.

Problémom seriálu je jeho chatrné tempo a dejové línie, ktoré nie sú atraktívne. Druid v exile, ktorý zachraňuje mladé dievčatko, súboje medzi členmi najmocnejších kmeňov, ktoré sa dejú len slovne. Druidi, ktorí síce vyzerajú desivo, ale tam sa to všetko končí. Rimania, ktorí sú uprostred tohto celého miš-mašu. Absentuje duch pointy a pritom o duchoch je celý seriál. Náznak akcie je už len slabou náplasťou pre znudeného diváka.

Podobný typ seriálu by potreboval úplne iné tempo, štruktúru a ukázať akýsi bolestný chlad dovtedy nezdolanej krajiny. Britské ostrovy sú vykreslené v podstate ako milá vždy zelená krajinka, kde občas na seba narazia miestne kmene. Inak si všetci žijú pokojným životom, uctievajú bohov, robia rôzne rituály a roky plynú. Chýba tomu povestná špina. Tú sa snaží navodiť aspoň hlavný záporák generál Aulus Plautius (David Morrisey zo seriálu The Walking Dead, kde hral Guvernéra). Aulus je prefíkaný, arogantný, nebojácny a bez štipky pokory má pocit, že mu nová zem bez boja kľakne ku kolenám.

Vo výsledku Britannia zastala niekde v polovici cesty za úspechom. Chvíľami nudí, chvíľami nie. Chvíľami vyrušuje, chvíľami nie. Chvíľami vie prekvapiť, častokrát nie. Nevyužitý potenciál tkvie aj v Druidoch, tento kmeň je opradený tajomstvami dodnes. V seriáli sú vykreslení ako čudné mátohy pernamentne pod vplyvom halocigénov. A celkovo sa na túto kartu hrá v drvivej väčšine postáv z ostrovov.

Paradoxne, najväčší kameň úrazu je úvodná znelka, ktorá je úplne mimo. Psychopaticky pôsobiaca zmes farieb, moderný rockový podklad nemá nič spoločné so serióznou historickou drámou, ktorá má ambíciu sa zaradiť medzi tie najlepšie. Zatiaľ to zostalo len pri ambícii.

Britannia ešte nutne potrebovala čas dozrieť, kým sa dostala vo vysielania. Príbeh by potreboval viac vyšperkovať, dotiahnuť špeciálne efekty. Rozhodne to nie je úplný prepadák, ukáže veľa zaujímavého, ako sú napríklad dávne krvavé rituály. Seriál sa dá pozerať, no aktuálnou úrovňou môže veľmi skoro zapadnúť prachom a bude zaradený medzi obyčajný priemer. A tam sa jeho ambície byť Hrou o tróny končia.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #oseriáloch #Britannia