Recenzia: 'Hejteri' majú smolu. Nový Star Trek je jednoducho skvelý

Najnovší seriálový Star Trek s podtitulom Discovery naplno zabodoval medzi divákmi. Nič iné sa od neho ani neočakávalo. Seriál určený pre novú streamovaciu platformu televízie CBS - All Access prístupnú pre územie USA navyše celosvetovo streamuje Netflix, čo mu zabezpečilo raketovú slávu.

24.11.2017 07:00
debata (2)
Star Trek: Discovery sa dočkal rýchleho... Foto: CBS All Access
Star trek discovery, discovery, star trek, Star Trek: Discovery sa dočkal rýchleho obnovenia na druhú sériu.

Nečudo, že po zverejnení niekoľkých epizód televízia oznámila, že seriál sa dočká aj druhej série. Potvrdili sa tak sebavedomé plány tvorcov o znovuzrodení Star Treku v seriálovom svete. Už teraz majú pripravené plány aj na potenciálnu tretiu sériu a sú pripravení predstaviť aj nové spin-off seriály.

Discovery je nablýskaným ťahúňom All Access, ktorú si predplatil rekordný počet divákov a úspechu sa nedalo vyhnúť. To vyplýva z údajov CBS, ktorá hovorí o miliónoch ľudí, ktorí sa stali používateľmi streamovacej služby len kvôli Star Treku. Skvelé herecké obsadenie, do detailu premyslený námet série, rekordný rozpočet zabezpečujúci filmové špeciálne efekty sú tou kombináciou, ktorá urobila z Discovery veľmi dobrý seriál.

Dobre rozohratý úvod

Star Trek bol od začiatku úplne iný. Tvorcovia úvodný dvojdiel poňali naozaj dobre. Do popredia sa dostali skôr ženské postavy, rozohrala sa vojna s Klingónmi, najdôležitejšie postavy dostali zrozumiteľný úvod, vznikla dostatočne pútavá zápletka pre ďalšie epizódy. Úvodný dvojdiel bol akousi samostatnou kapitolou, so samostatným príbehom a vyvrcholením. Od tretej epizódy sa začal takmer úplne iný príbeh. Dôležitým faktom je, že čaro seriálu nezmizlo po pilotnej epizóde. Práve naopak.

Tvorcovia zvolili stratégiu, že sa vyhnú „seriálizovaniu“ deja a celá prvá séria bude ako jeden film a nebude prerušovaný separovanými epizódami s vlastným dejom. Chcú dôveryhodne vykresliť komplikovaný dej nielen o medziľudských vzťahoch a galaktickej vojne, ale dopriať divákom čas spoznať jednotlivé postavy, čo najviac.

„Servírujú“ nové zápletky, rozvíjajú tú vojnovú a to všetko postupne, prirodzene a diváka akoby za ruku postupne sprevádzajú vzdialeným vesmírom, kde zúri vojna medzi Federáciou a Klingónmi. Dokonca samotná loď Discovery sa objavila až v tretej epizóde a vtedy sa začala hlavná zápletka.

Postavy nenudia

Ústredná postava Michael Burnham (Sonequa Martin-Green), prirodzene, si berie najväčšiu pozornosť. Jej súboj medzi ľudskou osobnosťou a vulkánskou výchovou je zdrojom neustáleho polemizovania medzi logikou a emóciami a robia z nej veľmi tvárnu a uveriteľnú postavu. Ťaží ju rebélia voči bývalej kapitánke a rozpútanie vojny s nepriateľom, zároveň chce byť dobrou dôstojníčkou, ktorá si plní povinnosti aj nad rámec povinností. Určitú kontroverziu dodáva príbehu aj postava kapitána Lorcu (Jason Isaacs). Lorca je pravý prieskumník, neštíti si brať trofeje z bitiek, vyhýba sa rozkazom alebo si ich vyloží podľa potreby. No pre svoju posádku by spravil prvé posledné. Seriál teda ponúka neortodoxný pohľad na kapitána lode. Svoje miesto má aj Ash Tyler (Shazad Latif), ktorý si získava srdce Burnhamovej, či mimozemský dôstojník Saru alebo poručík Stamets (Anthony Rapp). Rapp sa viac preslávil, v poslednom čase, obvinením Kevina Spaceyho z obťažovania, ako touto úlohou.

Filmové efekty

Pastvou pre oči sú naďalej aj špeciálne efekty a vizuál seriálu. Rozhodne sa nenaplnilo pravidlo, že po úvodnej epizóde klesá úroveň. V Discovery je to presne naopak. Väčšina epizód obsahuje vesmírne súboje, ktoré prichádzajú vždy v pravú chvíľu. Nie sú povinnou záležitosťou každej epizódy, ale vyvrcholením postupnej gradácie znepriatelených táborov. Tvorcovia sa vyhrali aj s vyobrazením iných planét, ktoré vyzerajú naozaj skvostne. Je chválitebné, že sa snažia vybudovať vlastnú mytológiu a nedržia sa kŕčovito zabehnutých startrekovských elementov.

Trošku ruší hrdinský syndróm hlavnej hrdinky, ktorá sa bezhlavo a až príliš sebavedomo rúti do každej situácie. Tvorcovia, našťastie, ju brzdia jej vlastnými zlyhaniami, čo v konečnom dôsledku vyváži častokrát jej neprirodzené predieranie sa do popredia. Neruší ani výzor hlavných nepriateľov – Klingónov. Skalní fanúšikovia vyčítali tvorcom „odvahu“ zmeniť ich oproti ostatným seriálom. Pravdupovediac, bežnému divákovi je ukradnutý výzor, zaujíma ho vykreslenie postáv. A Klingóni sú naozaj zlí, pomstychtiví a neštítia sa vraždiť medzi sebou v snahe byť lídrom, ktorý pokorí Hviezdnu flotilu.

Discovery má za sebou deväť epizód, ktoré jednoducho bavia. Majú svoje drobné chybičky, ktoré sú v porovnaní s celkovým vyznením seriálu malichernými výčitkami. Seriál sa vráti s druhou polovicou prvej série v januári.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #oseriáloch #Star Trek: Discovery