Vladimír Valovič – tvorca efektov najväčších blockbusterov: Chcel by som robiť ďalšieho Avatara!

, 26.07.2020 07:00
vladimír valovič,
Vladimír Valovič spolupracoval na najväčších filmových blockbusteroch súčasnosti. Autor:

Ďalší úspešný Slovák v zahraničí, o ktorom len málokto vedel, že existuje. A pritom častokrát nám bol bližšie, ako sme si mysleli. Stačilo by si v kine dlhšie posedieť a pozorne si prečítať záverečné titulky. Vladimír Valovič tvorí špeciálne efekty pre najväčšie hollywoodske filmové trháky, na ktoré húfne chodia Slováci do kina. Exkluzívne pre Pravdu porozprával svoj neuveriteľné životný príbeh a o svojej práci, o ktorej sa našincom ani len nesníva!

Pre bežného človeka máte nevšedný job, pre iných to môže byť práca snov. Kedy, ako, prečo ste sa rozhodli ísť cestou tvorby špeciálnych efektov?

Od strednej školy hľadal cestu, ktorou sa vybrať. Vždy ma lákala grafika, vizuálny prejav. Čiže aj moja prvá práca po absolvovaní povinnej vojenskej služby bola pozícia grafika v reklamných novinách. To ma dostatočne neuspokojilo a chcel som študovať niečo s grafikou a ďalej sa posúvať. Išiel som nakoniec na školu vizuálnych efektov v Londýne, ktorá mi pomohla usmerniť myšlienky a špecifikovať moju ďalšiu cestu.

Vývoj vašej pracovnej kariéry vyzerá ako z filmu! Ako sa Slovák z malého mesta dostane do Hollywoodu, do kuchyne svetovej kinematografie?

Do Hollywoodu len virtuálne, keďže som nikdy v USA nebol, ale Vancouver volajú Hollywood severu. (úsmev) Keď som skončil školu v Londýne, moje kroky smerovali do Prahy, neskôr opäť do Londýna a potom na základe skúseností som sa presunul do kanadského Vancouveru. Film po filme, projekt po projekte som sa profesijne posúval a každý jeden krok mi odomkol ďalší krok, možnosti a kontakty.

Ako vôbec vyzerá výučba na prestížnej škole?

Od čias, keď som dostal prvý počítač (Didaktik Gama) som samouk. Skúšal som kreslenie a grafiku na každom počítači. Až do mojich 26-tich rokov som neštudoval nič spojené s grafikou, iba obchodnú akadémiu a preto som to zmenil a našiel si práve už spomínanú školu v Londýne. Rozhodol som sa nasmerovať prácu a život týmto smerom.

Do školy som, na veľké prekvapenie iných, dochádzal z malého mestečka pri Stonehenge, približne dve hodiny tam a dve naspäť. Škola trvala pol roka, 24 týždňov a študoval som 3D aj 2D – compositing, čo ma dnes aj živí. Bola to pre mňa veľmi zaujímavá životná skúška, učiť sa niečo také náročné v cudzom jazyku. Veľa ma to naučilo a posunulo ďalej a spoznal som tam ľudí, s ktorými som dodnes v kontakte.

Jedno z jeho majstrovských diel bolo v...
Jedno z jeho majstrovských diel bolo v najnovšom Terminátorovi, keď pracoval na tekutých efektoch robotického zabijaka. Autor: 20th Century Studios

Neobávali ste sa, že vám sen nevyjde? Museli ste si byť vedomý, že ste „odsúdený“ na trvalý odchod zo Slovenska…

Úprimné povedané, v tom čase som nad tým vôbec nerozmýšľal. Riešil som primárne, ako pokryť finančné náklady na štúdium, či budem rozumieť dennodennej výuke v reálnom čase v triede, všetko zachytiť, pochopiť odborné termíny. Napríklad, keď sa učilo o optike, teplote farieb a iných nie ľahkých veciach.

Táto skutočnosť, že budem možno odkázaný pravdepodobne iba na prácu v zahraničí mi trochu unikla. Všetku energiu som dával do toho, aby som sa všetko naučil, čo najlepšie a dokázal si nájsť prácu.

Môj život v tom čase bol veľmi náročný. Denne absolvovať cestu do a zo školy, potom sa do polnoci učiť, čo sa prebralo počas dňa a takto dookola až do konca školy. Pokračovalo to takto aj po skončení štúdia, kým som nezískal prácu. Vždy som si hovoril, že ak niekto vie niečo naozaj dobre, tak sa tým uživí aj v krajine, kde to nie je úplne rozšírené ako napríklad na Slovensku. A naozaj to tak je.

Skúsme čitateľom, čo najzrozumiteľnejšie vysvetliť, ako vyzerá vaša práca. Štandardne produkcia filmu trvá veľmi dlho, kým vzíde napríklad 120 minútový výsledok hodný strieborného plátna…

Presne tak, film trvá často 120 a viac minút a je na ňom veľmi veľa práce z pohľadu efektov. Uvediem príklad – „väčší“ film, plný akcie a efektov, či už komiks alebo sci-fi má bežne 2 500 – 4 000 efektových záberov (strihov) a každý záber môže mať 1, 5 aj 30 sekúnd. Robia na tom rôzne typy oddelení, ktoré sa venujú inej časti a dokopy to potom tvorí jeden celok.

Compositing, ktorý robím, je väčšinou tvorivá práca, pričom je stále iná. Človek musí byť veľmi flexibilný. Musí sa vedieť vynájsť, ako dané vrstvy spojiť využiť a aj keď často nie sú ideálne, musí z nich spraviť to, čo očakáva klient.

Compositing, pre vysvetlenie laikom, nazývam fotomontážou v pohybe, kde compositor farbí jednotlivé vrstvy, cez rôzne masky, tak aby sa čo najviac približovali realite alebo referencii, ktorú máme. Rozostruje niektoré vrstvy, podľa toho, ako simulujeme optické efekty, aby bola správna hĺbka ostrosti. Všetko musí sedieť, buď s natočeným záberom alebo, ak je plne počítačovo generovaný, musí spĺňať parametre toho virtuálneho objektívu.

V posledných rokoch prešiel filmový priemysel doslova vizuálnou revolúciou a dnes asi neexistuje film, seriál bez použitia efektov. Výrazy VFX, CGI, z minulosti aj practical effects sú povinnou súčasťou. Čo tieto výrazy znamenajú?

Film od svojho vzniku bol vždy plný „efektov“. Začalo sa to s čiernymi pozadiami, miniatúrami a maľovanými pozadiami, neskôr modrými a potom zelenými pozadiami. Vďaka nim sa dajú ľahšie vymieňať pozadia a tvoriť flexibilné virtuálne prostredia. Súčasťou toho boli práve practical / special effects, čiže praktické efekty, ktoré sa natočia priamo na pľaci. Sú to rôzne pyrotechnické práce, demolácie, havárie áut atď.

CGI je doslova počítačovo-generovaný obrázok alebo element. Môže to byť robot modelovaný v počítači alebo simulácia výbuchu či fiktívne mesto.

VFX tvoria komplexný balík, ktorý obsahuje všetky vizuálne efekty, ktoré sa neurobili pri natáčaní a musia sa spraviť neskôr dodatočne v postprodukcii. Môžu to byť retuše zabudnutých predmetov na scéne, vymieňanie modrých / zelených pozadí, modelovanie, animácia, integrácia počítačových elementov až po banálnu výmenu oblohy či zmena počasia.

V súčasnosti pôsobíte už ako lead compositor. V čom presne spočíva vaša aktuálna pozícia?

Ako compositor pracujem výhradne s programom Nuke. Je to niečo ako Adobe After Effects pre tých, ktorí skúšajú doma malé efekty s videom, len to je takých „nodes“, ktoré sa spájajú a vzniká malý či veľký strom plný funkcii, ktoré sa navzájom ovplyvňujú a dajú sa kedykoľvek meniť.

Compositing je finálna časť vizuálnych efektov a ako compositor som zodpovedný za to, aby som spracoval všetky vrstvy z iných oddelení a spravil z nich, čo najviac reálny výsledok priamo pod dohľadom VFX supervízora, čo je najvyššia pozícia v štúdiu.

Ak majú náhodou niektoré oddelenia chyby vo výstupe, ja ako lead compositor a senior compositor som ten, čo ich nasmeruje na správnu cestu a opravu. Keďže nám na tom poslednom, výstupnom oddelení dáva spätnú väzbu priamo režisér a producent na všetky vizuálne a kreatívne veci.

Preto je často compositor tzv. režisér svojho záberu a musí presne vedieť, čo sa s tým záberom deje na jednotlivých oddeleniach a čo s ním treba urobiť, aby bol vo finále bezchybný. Práca na jednotlivých záberoch môže trvať od pár hodín na jednoduchých veciach až po niekoľko mesiacov pri veľkých a náročných záberoch.

Valovič spolupracoval aj na filmoch od gigantu...
Valovič spolupracoval aj na filmoch od gigantu Marvel, jedným z nich Strážcovia galaxie. Autor: Marvel

Máte na konte neuveriteľné pracovné úspechy! Filmy, na ktorých ste spolupracovali dostali Oscara, cenu BAFTA…

Tušil som, respektíve som bol presvedčený, že film Gravitácia Oscara získa. Režisér vtedy dokonca prišiel za tímom ľudí a povedal, že vyzerá to skvele. Avšak dá im ešte navyše pol roka času, aby to vyzeralo ešte lepšie a oni mohli kľudne pracovať. Bolo to niečo, čo sa v praxi nedeje, často je to presne naopak. Čiže preto film vyšiel až takmer o rok neskôr, teda na jeseň 2013.

Ja som sa do toho štúdia vrátil po roku a pol na jar 2014, mesiac po odovzdávaní Oscarov a vtedy prebehlo v štúdiu fotenie s tými, čo na tom aktívne pracovali. Pre mňa to bol veľmi zaujímavý pocit držať také ťažké sošky… ale nijako si nepripisujem na tom filme zásluhy.

Hlavnú pracovnú zmluvu som na Gravitáciu odmietol z rodinných dôvodov, zobral som len kratšiu prácu na filme Lincoln pre Spielberga, čo bolo skvelé a nakoniec som pomáhal 2–3 týždne na Gravitácii. Preto je to pre mňa skôr symbolická cena a skvelá pamiatka na kolegov z Framestore štúdia, kde som dvakrát pracoval na troch filmoch.

Pracujete na najväčších hollywoodskych blockbusterov. Dostávate spätnú väzbu od odbornej, ale aj laickej verejnosti? Sú to vždy len pochvaly alebo aj kritika?

Mám pocit, že ľudia v poslednom čase majú názor na všetko a samozrejme kritizujú pomerne veľa. Myslia si, že vedia všetko najlepšie. Väčšinou tí, čo majú najviac rečí a komentárov, robia reálne najmenej. Dôvod je prozaický. Tí, čo niečo reálne robia, nemajú čas, aby niečo komentovali. Problém je, že ľudia nevedia, prečo to tak je a nechápu myšlienkové pochody tvorcov. Či už režiséra a producentov alebo nás vo VFX štúdiu.

Miesto pochopenia desiatok ľudí, ktorí nad tým strávili mesiace, si „online kritici“ myslia, že by spravili lepší scenár, lepšie efekty, lepší strih atď.

Je pravda, že niektoré veci sú „prúser“. Ako napríklad trailer k filmu Sonic Hedgehog (Ježko Sonic). Na základe veľkej kritiky filmu, ktorý je podľa starej známej hry, sa pohli ľady a film prešiel kompletným prerobením hlavného počítačového charakteru. To je ukážka toho, ako môže online oprávnená kritika fungovať, ale toto sa nestáva často.

Skúste vypichnúť zoznam top filmov, na ktorých ste pracovali a ktoré máte aj radi a prečo? S filmami strávite kopec času. Dá sa k nim za ten vybudovať si špeciálny vzťah?

Určite sa dá k nim vybudovať puto. Filmy sú pre mňa projekty, ktoré mali vždy nejaký unikátny tím ľudí, kolektív, miesto, štúdio, životné okolnosti. Každý film, na ktorom som spolupracoval, mi to bude navždy pripomínať. Určite medzi ne patrí napríklad, Lincoln, Guardians of the Galaxy (Strážcovia Galaxie). Pri ich tvorbe som spoznal dvoch skvelých VFX supervízorov, ktorí ma veľa naučili.

Svojím spôsobom to boli aj filmy Piráti z Karibiku 4 a Harry Potter. Posledný diel, ktorý bol rozdelený na dva filmy, bola moja prvá „obrovská“ skúsenosť s tvorbou v stereo 3D. V tom čase to bolo pre mňa niečo nové. Navyše záver ságy zarobil cez miliardu dolárov.

Piráti boli dokonca v tom čase asi na 6. tom mieste v top zárobkov v histórii filmu, dnes sú na 38. mieste. To len poukazuje na fakt, ako filmy začali zarábať, keďže do roku 2011 ich bolo asi desať, ktoré prekročili miliardu, dnes ich je 46.

Skvelá skúsenosť bola práca na filme The Finest Hours (Do posledného dychu). Bol to môj prvý film s počítačovou vodou a hneď ako lead compositor. Rovnako aj Star Trek alebo Justice League (Liga spravodlivosti), pri tomto projekte som pôsobil ako vedúci asi jednej z najväčších sekvencií filmu. To bolo naozaj super práca, ktorá trvala až osem mesiacov.

Valovič bol súčasťou aj najnovšieho filmového...
Valovič bol súčasťou aj najnovšieho filmového spracovia o Pokémonoch s názvom Detektív Pikachu. Autor: Warner Bros.

Spolupracovali ste s Marvelom. Aká bola kooperácia s týmto gigantom, o ktorom sa vie, že má nastavené absolútne profesionálne podmienky? Vzťahy a požiadavky nielen na hercov, ale aj štáb sú obrovské…

Pracoval som na troch Marvel filmoch a osobne tieto spolupráce už veľmi nevyhľadávam. Je to veľmi náročný klient, ktorý často udržuje niekoľko strihov naraz. Čiže počíta často so zábermi, ktoré sa ani nepoužijú a dynamicky menia strih podľa testovacích premietaní pre publikum.

Často sa menia scény a robiť pre nich VFX môže byť naozaj problematické hlavne na konci projektu. Nemajú problém zmeniť mesiac pred koncom celú sekvenciu a potom ľudia vo VFX štúdiách robia 20 a viac hodín denne, aby to stihli. Bohužiaľ, toto sa deje veľmi často.

Paradoxne môj najobľúbenejší film, na ktorom som spolupracoval je práve od Marvelu – Guardians of the Galaxy (Strážcovia galaxie). Bude to aj tým, práca na tomto projekte ľahšia, pretože tam panovala správna organizácia práce a pracoval som so skvelými supervízormi, čo druhé štúdio, ktoré na tom istom filme spolupracovalo nemohlo povedať.

Spravil som do filmu viac ako 30 záberov za zhruba 3,5 mesiaca. Bolo to moje najproduktívnejšie obdobie, na ktoré naozaj rád spomínam. V záujme zdravia a rodiny sa budem Marvel projektom vyhýbať a veľmi rád ich nechám iným compositorom. (úsmev)

Jeden z vašich najnovších „prírastkov“ je Star Wars: Rise of the Skywalker. Film sa stal symbolom doslova revolúcie, keď sa „oživila“ zosnulá Carrie Fisher alias Leia. Boli ste súčasťou aj týchto scén?

Star Wars je pre mňa niečo ako Gravitácia. Zobral som zmluvu na iný projekt – Terminátora 6 a podarilo sa mi na konci pomôcť pri piatich záberoch do Star Wars. Bola to opäť bola veľmi zaujímavá skúsenosť. Všetko bolo nenormálne pripravené do posledného detailu, bolo to fakt skvelé vidieť, ako to celé funguje a prácu VFX štúdia, ktoré pre Star Wars vyvíja efekty od roku 1977.

Väčšinu času som strávil na filme Terminator: Dark Fate (Terminátor: Temný osud), veľmi intenzívne som pracoval s počítačovou verziou Johna Connora, nakoniec 4 zo 6 scén vyhodili zo strihu, robil som aj verziu Sarah Connorovej. Mám tam aj najlepší záber mojej kariéry alebo aspoň jeden z mojich troch najlepších. Je to detailný pohľad na nepriateľského Terminátora Rev 9, ako sa rozpadáva. Bol to veľmi náročný projekt plný zmien. Unikátne na ňom bolo, že som na filme robil z Vancouveru a moji študenti z Prahy. To bol pre mňa super pocit.

Ktoré filmy boli pre vás najnáročnejšie?

Najťažšie asi bola Justice League (Liga spravodlivosti). Keď odišiel prvý režisér musel som meniť celý vzhľad, ktorý som vymyslel a navrhol. Musel som vymyslieť niečo iné, čo zodpovedalo predstavám nového režiséra. Bolo to cez 100 počítačovo generovaných záberov opusteného mesta, podľa referencii podobného Černobyľu. Robili sme tam často v jednom zábere aj s 50 aj 100 vrstvami. Čiže vymyslieť na to systém, aby na tom mohlo robiť 30 a viac compositorov a mali rovnaký výsledok bolo naozaj náročné s takým objemom dát a častou zmenou od klienta.

Mali ste možnosť stretnúť sa aj s najväčšími hereckými hviezdami?

V tomto smere som mal na hercov smolu. Bol som v štúdiu, keď tam bol Tom Cruise kvôli Edge od Tomorrow (Na hrane zajtrajška). Bol som práve na obede, keď bola v štúdiu Tilda Swinton počas filmov Dr. Strange. (smiech)

Zmeškal som aj Aquamana Jasona Momou, ktorý prišiel do štúdia, keď som bol na materskej dovolenke. Stretol som však niekoľko známych režisérov. Napríklad Joss Whedon z Justice League (Liga spravodlivost).

Svetom sa prehnala pandémia koronavírusu, ktorá veľmi tvrdo zasiahla filmový svet. Čo si myslíte, ako sa zmení kinematografia? Ako ovplyvnila koronakríza vás?

Filmy sa začínajú presúvať do online priestoru. Namiesto kina sú hneď online a je možné, že sa to možno štúdiám vyplatí, možno nie. Na filmovom priemysle je očividné, že streamovacie služby ako Netflix a Disney+ rastú. Dúfam, že táto kríza naučí štúdiá efektívnejšie vyrábať a robiť veci lepšie s lepším pracovným nasadením.

Tým, že sa síce teraz filmy netočia, výrobu efektov to ešte neovplyvnilo. Väčšina firiem má ešte prácu, iba niektoré VFX štúdia postupne skracujú rozpočty, aby prežili a robia opatrenia typu 80% platu a podobne. Tí, čo nemajú projekty, tak prepúšťajú. Firmy, ktoré majú ešte filmy z doby, keď sa ešte točilo fungujú a pracujú väčšinou z domu.

Valovič bol súčasťou aj najnovšieho filmového...
Valovič bol súčasťou aj najnovšieho filmového spracovia o Pokémonoch s názvom Detektív Pikachu. Autor: Warner Bros.

Aká budúcnosť čaká filmové efekty? Technológie idú vpred, dokonca sa oživujú zosnulí herci a ťažko postrehnúť rozdiel…

Momentálne mi príde, že film je vo fáze, keď sa od roku 2000 vďaka novým technológiám prerábajú staré filmové hity – Vojna svetov, Planéta opíc, Blade Runner, Súboj titánov, čoskoro bude Dune a veľa iných. Čiže technológie pomáhajú vytvárať niečo, čo predtým nebolo možné ako napríklad film Avatar. Prípadne to nevyzeralo tak, ako tvorca chcel alebo to bolo veľmi nákladné na výrobu.

Pri tomto trende, keď minulý rok 2019 sme prakticky dosiahli prvýkrát level kvality pri počítačovej ľudskej tvári, ktorá je na nepoznanie od reálnej či už vo filme Terminator Dark Fate, Aladdin, Gemini man (Blíženec), Alita: Bojový anjel. Dospeli sme do štádia, keď sme dosiahli posledný level realizmu. Mali sme už reálne zvieratá, či už pri Vojne o planétu opíc, Levom kráľovi prípadne Knihe džungle. Dnes už vieme vyrobiť takmer čokoľvek a všetko je to už iba otázka času a rozpočtu.

Myslím si, že v blízkej budúcnosti sa bude viac experimentovať s real-time engines, ktoré dokážu robiť počítačové scény v reálnom čase. Možno sa začnú viac používať LED pozadia, ktoré už otestoval Disney na Star Wars seriáli The Mandalorian. Prípadne by som si trúfol povedať, že pri rastúcom trende streamovacích služieb môžu prísť do módy filmy, ktoré budú mať alternatívne konce a divák si bude môcť vybrať možné scenáre deja. To je moje osobné želanie.

Založili ste vlastnú školu vizuálnych efektov. Povedzte viac o tomto projekte…

V priebehu rokov a hlavne po tom, ako som sa stal lead compositorom (vedúci tímu) som videl nedostatky vo vedomostiach mladších, ktorí prichádzali z rôznych drahých škôl. Zároveň sa ma veľa mladých ľudí pýtalo, či by som ich neučil compositing. Ako jediné možné riešenie, ktoré som dokázal vymyslieť a zorganizovať bola online škola Compozitive.

Ukážky prác študentov školy špeciálnych efektov.

Vznikla v roku 2016 a k dnešnému dňu má 60 študentov, z ktorých jedna tretina má reálne rovnakú prácu ako ja, robia filmy či reklamy a dnes sú veľmi šikovní compositori. Kurz trvá v ideálnom prípade 3 mesiace, ale je veľmi intenzívny a zaberie študentom celý voľný čas. Pred pár mesiacmi sme ukončili vývoj našej osobnej desktopovej aj mobilnej aplikácie a máme vlastnú platformu, ktorú študenti majú kdekoľvek so sebou. Momentálne pracujem na anglickej verzii kurzu a dúfam, že sa mi to tento rok podarí vydať.

Ukážky prác študentov školy špeciálnych efektov.

Aké sú vaše osobné a profesijné sny?

Osobné sny mám veľmi jednoduché. Nájsť miesto na svete, ideálne na Slovensku, kde by sme sa usadili a boli sme tam šťastní a nechýbalo nám tam nič z toho, čo sme zažili v Prahe, Vancouveri, Oxforde, Londýne. Byť blízko rodiny a mať už svoj domov a nebyť tzv. digitálny kočovník. (úsmev)

Profesijne mám veľa snov. Možno by som skúsil ešte jedno veľké štúdio na Novom Zélande, Weta Digital, ktoré robilo Pána prsteňov, Hobbita, Avatara a čoskoro budú robiť jeho ďalšie štyri pokračovania. Láka ma ešte skúsiť tento kus sveta na pár mesiacov a urobiť niečo pre Jamesa Camerona. Potom už mám iba osobné sny. Dokončiť a úspešne uviesť na trh spomínanú anglickú verziu školy Compozitive, napísať pár svojich scenárov, ktoré nosím dlho v hlave a začať sa venovať svojím vlastným projektom a pomáhať zlepšovať školstvo na Slovensku.

Mám s tým dlhoročné skúsenosti, aj keď paradoxne dlhodobo nežijem na Slovensku. Mal som veľa prednášok na školách na Slovensku a veľa aj chystám a viem, ako fungujú zhruba 15 – 20 roční študenti. Viem, čo im ide, čo im nejde, ako premýšľajú. Som s nimi dennodenne v kontakte celé roky. Ak tým všetkým ešte pomôžem slovenskému filmovému priemyslu, bude to skvelý bonus. Ako vyzerá váš voľný čas? Predsa len, vytvárate obsah, ktorý slúži ľuďom, aby oddychovali.

Dokážete vypnúť pri filmoch, ktoré sú plnohodnotne súčasťou vášho života?

Pri filmoch nedokážem vypnúť. Akonáhle je tam náznak efektov, hlava už premýšľa, kto to robil, aké štúdio, kedy to robili, ako to spravili, čo tam nefunguje atď. Jedine pri komediálnych seriáloch nepremýšľam a dokážem vypnúť. Môj voľný čas, ak nemyslím na filmy, spočíva v myšlienkach na moju školu. Aký záber vymyslím, čo nové nafotím pre študentov, čo natočím kamerou, kde by som získal nejaký element na nový efektový záber atď.

Ak aj po tomto všetkom ostane čas, tak ho trávim iba s rodinou a snažím sa im všetko prispôsobiť. Čiže rôzne výlety do hôr, na jazerá, do parkov, ktoré sú v Britskej Kolumbii, výlety na ryby a podobne. Veľa a často fotím.

Prakticky skoro vždy, keď som vonku, mám so sebou fotoaparát. Fotím hlavne zvieratá, vtáky, a prírodu či krajinky. Vancouver ma naučil vidieť prírodu úplne inak. Za mestom máme celú zimu tisíce orlov, sovy, v parkoch v meste medvedíky čistotné, kojoty, fotil som aj ďalej za mestom vo voľnej prírode medvede, jelene a veľmi ma to baví. Keby som mohol a dokázal prežiť, tak môj osobný sen by bolo cestovať do divočín a fotiť na štýl National Geographic.

Ktoré filmy a seriály sú vaše obľúbené? Čo sledujete?

Mám rád filmy od Christophera Nolana, aj Michael Bay ma baví. On je režisér, ktorý vie asi najlepšie robiť so špeciálnymi aj vizuálnymi efektami. Vie ich presne použiť a veľmi posunul svojim okom VFX priemysel, aj keď si to veľa ľudí neuvedomuje.

Veľmi ma baví aj trilógia novej Planéty opíc, moja top trilógia je Bad boys s tohtoročným prírastkom v podobe tretieho pokračovania. Mám veľmi rád Harryho Pottera. Posledný rok – dva už aj moja dcéra. Zo seriálov sú to hlavne ľahšie veci. Po tom všetkom, čo robím nemám už čas ani chuť pozerať niečo náročné. Často skončím iba pri Priateľoch alebo Ako som spoznal vašu mamu. Dosť ma bavil aj Prison Break, The Flash a Gotham. Hlavne The Flash je v drvivej väčšine nakrúcaný vo Vancouveri a často tam vidím ulice, po ktorých bežne chodíme a je to zaujímavý pocit.

Premostime k seriálom. Americká televízia The CW nakrúca vo Vancouveri svoje superhrdinské seriály. Neuvažovali ste o tom, že by ste skúsili robiť efekty pre seriály, prípadne skúsiť Netflix?

Bohužiaľ, tieto seriály sa robia v menších štúdiách, ktoré nie sú až tak pre mňa zaujímavé na prácu. Najmä často ani neberú ľudí na víza čiže táto možnosť pre mňa padá. Určite by bolo fajn si spraviť nejaké zábery z okolia, kde zatiaľ bývame, preto som si to vykompenzoval tým, že máme väčšinu záberov medzi školskými, ktoré sú práve z prostredia Vancouveru.

Aké sú vaše najbližšie pracovné plány. Ak môžete o tom hovoriť, na akých amerických filmoch aktuálne pracujete, budete pracovať v blízkej budúcnosti?

Momentálne som bez práce aj práve kvôli komplikovanosti s vízami ako som spomínal vyššie, mal som ponuku práce v menšom lokálnom štúdiu ktoré malo o mňa veľký záujem, opakovane ale nedokázali mi vybaviť víza. Čiže sa venujem teraz sebavzdelávaniu, škole Compozitive, založil som svoj podcast a asi prvý slovenský, ktorý bude z veľkej časti o efektoch a aj filmoch so zaujímavými hosťami s názvom „Podkec“ a snažím sa pripraviť na rôzne životné scenáre po pandémii a jeden z nich je aj návrat domov.

Vladimír Valovič

Rodák z Handlovej po štúdiu obchodnej akadémie a práci v reklamných novinách, v roku 2005 odišiel do Anglicka, kde začal študovať v roku 2008 v Londýne špeciálne efekty. Od roku 2010 aktívne tvorí vfx efekty pre najväčšie filmové hity súčasnosti ako Star Wars, Strážcovia galaxie, Piráti z Karibiku, Harry Potter, Star Trek, Liga spravodlivosti, Terminátor. Bol súčasťou tímu, ktorý získal Oscara za film Gravitácia a cenu BAFTA za film Harry Potter a Relikvie smrti 2. Založil vlastnú školu špeciálnych efektov Compozitive, aby odovzdal svoje vzácne skúsenosti ďalej.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Vladimír Valovič #oseriáloch
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku