Po ováciách prišlo vytriezvenie! Mal to byť kultový film, no valí sa naň kritika

Epická snímka Duna zožala v Benátkach 8-minútový potlesk. Recenzenti ale film zhodili.

15.09.2021 06:30
Timothée Chalamet, duna, film Duna, Foto:
Tvorcovia filmu Duna sľubujú divákom epické dielo.

Jedným z najočakávanejších svetových blockbusterov tohto roka je film Duna. Pandémia jeho premietanie pred publikom oneskorila takmer o rok, no podľa mnohých sa čakať oplatilo. Snímku prednedávnom s búrlivým, osemminútovým potleskom prijalo obecenstvo na medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach. Niektorí recenzenti ale chválami šetria a sú sklamaní.

Film režiséra Denisa Villeneuvea je založený na kultovom románe Franka Herberta z roku 1965, ktorý je považovaný za jedno z najpredávanejších diel v histórii sci-fi literatúry.

Protagonistom filmu je mladý Paul Atreides (Timothée Chalamet), ktorému bol predurčený osud, no on mu nemôže celkom porozumieť. Musí sa dostať na najnebezpečnejšiu planétu vesmíru, aby zaistil budúcnosť pre svoju rodinu a svoj ľud. Práve na planéte Arrakis je možné nájsť vzácnu komoditu – korenie, ktoré dokáže odomknúť plný potenciál človeka. Paul a jeho rod však nie sú jedinými, kto si robí na planétu a jej zásoby nárok. Črtá sa konflikt, v ktorom prežijú len tí, čo dokážu čeliť svojmu strachu.

Worth Čítajte aj Koľko stojí váš život? V USA by vám to presne vyrátali

Prvé reakcie na film oslavovali extravagantný vizuál a celkové budovanie sveta hlavného hrdinu. Porovnávali ho s kultovými snímkami ako Hviezdne vojny, Pán prsteňov a dokonca aj 2001: Vesmírna odysea. Nadšenci vravia napríklad, že film je: “opulentným zmyslovým zážitkom”, pri ktorom Villeneuve využil svoj dar pre vizuálne rozprávanie podobne ako pri filme Blade Runner 2049 či pri Prvom kontakte (Arrival).

No postupne sa objavili triezvejšie názory, kritizujúce príbehovú stránku filmu. Režisér totiž zamýšľal film Duna ako prvú časť z dvojdielnej filmovej adaptácie a je skôr akýmsi prológom, úvodom do problematiky. Má vykresliť kľúčové fakty, postavy a vzťahy medzi nimi. Až pokračovanie, ktoré bude založené na knihe Mesiáš Duny, má naplno rozvinúť príbeh.

Snímka, ktorá sľubuje najepickejšie filmové sci-fi dobrodružstvo posledných rokov, do slovenských kín príde 21. októbra 2021.

Viac na túto tému: #Denis Villeneuve #oseriáloch #Timothee Chalamet #Duna