Sledujete reklamy a zrazu film alebo seriál? Možno bude horšie

, 09.11.2018 07:00

Mnohí diváci sa sťažujú, že vysielanie komerčných televízií je presytené reklamami. Udomácnil sa názor, že diváci si "pohodlne" sledujú reklamy, ktoré sú prerušované konktrétnym programom. Čoskoro nastanú zmeny. Rada Európskej únie prijala novelu smernice o audiovizuálnych mediálnych službách, ktorá mení pravidlá.

V súčasnosti platná legislatíva obmedzuje vysielanie reklamných brejkov na dvanásť minút v rámci jednej hodiny. Novela, ktorá bola prijatá len 6. novembra mení tieto limity a aktuálne sa nehovorí o konkrétnej minutáži alebo o percentuálnom podiele reklamy vo vysielaní, píše portál mediaguru.cz.

Nové pravidlá „delia“ vysielací deň na dva celky a to od 6.00 do 18.00 a od 18.00 do 24.00. Pre obe vysielacie pásma platí zhodný 20% podiel vysielanej reklamy. Otvorila sa tak cesta pre televízie, ktoré si budú určovať, kedy a koľko reklamy odvysielajú, musia dodržať 20% limit. V praxi to môže znamenať, že reklamné brejky sa začnú kumulovať v najsledovanejších časoch a menej reklám bude počas dňa, keď väčšina obyvateľstva nesedí pri televízoroch.

Najzaujímavejšíe z pohľadu komerčných vysielateľov vyzerá pásmo od 18.00 do 24.00, teda čas, keď je koncentrácia divákov najväčšia. Vznikne tu priestor na odvysielanie až 72 minút reklám a je len na televíziách, kedy ju odvysielajú. Prax môže vyzerať tak, že v úplnom hlavnom vysielacom čase budú reklamné brejky mimoriadne dlhé z pohľadu divákov a pritom sa vysielateľ stále zmestí do 20% limitu.

Prijatím tejto novely chce EÚ vyjsť v ústrety nielen samotným televíziám, ale aj reklamným inzerentom, pričom obe strany chcú pochopiteľne maximalizovať svoje zisky a zasiahnuť čo najširšiu cieľovú skupinu divákov so svojimi produktmi.

„Je dôležité, aby vysielatelia mali väčšiu flexibilitu a mohli sa rozhodovať, kedy umiestnia reklamu s cieľom maximalizovať dopyt inzerentov a tok divákov. Zároveň je nutné zachovať dostatočnú úroveň ochrany spotrebiteľa, pretože takáto flexibilita by mohla vystaviť divákov prílišnému množstvu reklamy v hlavnom vysielacom čase. Preto by mali byť aplikované špecifické limity v čase od 6:00 do 18:00 a od 18:00 do 24:00,“ zdôvodňuje sa v znení novely.

Zmeny nastanú aj pri filmoch a spravodajských reláciách. Tie budú môcť byť prerušené reklamou len každých 30 minút, pôvodný návrh hovoril o 20 minútach. Toto obmedzenie sa netýka seriálov a dokumentov.

Nové pravidlá sa budú týkať aj nových médií a streamovacích služieb, ktoré po novom budú musieť 30% zo svojho obsahu pokrývať európskou produkciou. Budú sa musieť odstraňovať rasistické a sexuálne príspevky, bude sa korigovať propagovanie cigariet a alkoholu a budú musieť označovať programy s product placementom.

Jednotlivé krajiny majú necelé dva roky na aplikáciu zmien.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#reklama #oseriáloch #televízia Markíza #televízia JOJ
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk