Verejnoprávnu Českú televíziu potrestali za zľahčovanie čistiek v Rusku

12.02.2018 12:05

Česká televízia porušila podľa Rady pre rozhlasové a televízne vysielanie (RRTV) zákon odvysielaním ruského seriálu Zabudnutí vodcovia, ktorý zľahčuje stalinistické čistky.

Rada ČT žiada o napravenie pochybenia. K tejto výzve sa pripojilo aj viac ako dve stovky osobností.

Osemdielny ruský dokumentárny seriál Zabudnutí vodcovia z roku 2016, ktorý ČT odvysielala koncom roka 2017, predstavil niekoľko menej známych postáv režimu sovietskeho diktátora Josifa Stalina. ČT porušila podľa RRTV zákon o vysielaní predovšetkým uvedením dvoch dielov týkajúcich sa Lavrentija Beriju, jedného z vykonávateľov Stalinových čistiek a popráv kritikov režimu. Programy vyzdvihujú Berijove manažérske úspechy a charakter a bagatelizujú jeho podiel na zatýkaní, deportáciách a popravách, uviedla rada.

„Berijov podiel na represiách je tiež prezentovaný ako niečo, čomu sa nemohol vo svojej funkcii vyhnúť, avšak tak robil s premáhaním. Tým de facto dochádza k ospravedlňovaniu Berijových činov, ktoré možno z historického hľadiska považovať za kruté správanie a na základe ktorých bola zamietnutá jeho rehabilitácia,“ oznámila RRTV v tlačovej správe.

Na radu pre vysielanie sa kvôli seriálu obrátil rusista Jan Machonin. Zverejnil tiež na webe Babylon Revue otvorenú výzvu ČT k náprave. K výzve sa už pripojilo zhruba 240 ľudí, vrátane historikov, pedagógov, umelcov, bývalých politických väzňov alebo politikov. „Vo všetkých dieloch seriálu sú zámerne zľahčujú, vynechávajú či priamo popierajú fakty o politicky motivovaných perzekúciách vykonávaných v rokoch 1917 – 1991 sovietskym režimom a jeho predstaviteľmi,“ uvádza výzva.

Ľudia vo výzve žiadajú, aby televízia zverejnila okolnosti, za ktorých bol seriál zakúpený od ruských distribútorov. Chcú tiež, aby ČT nechala obsah seriálu posúdiť historikmi a výsledky potom zverejnila.

#oseriáloch #Česká televízia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk