Komunizmus v predsmrtnom kŕči! Toto je česko-slovenský seriál roka...

, 21.11.2019 07:00
bez vedomia, táňa pauhofová,
Táňa Pauhofová v seriáli Bez vedomia z dielne HBO. Autor:

Seriály slávia posledné roky obrovské úspechy. Časy, keď patrili k niečomu prehliadanému a menejcennému doplnku jagavých filmov sú dávno preč. Televízie investujú rekordné sumy do produkcií, hrajú v nich tie najväčšie hviezdy a platí, že v ponuke staníc sa objavujú seriály a seriály. Mnohé seriály kvalitou nedosahujú požadovanú kvalitatívnu úroveň a potom sú tu také, ktoré strhnú davy vďaka dokonalej pripravenosti. Do boja o diváka opäť vstúpilo aj HBO, keď 17. novembra predstavilo divákom ďalšiu novinku z lokálnej česko-slovenskej produkcie – Bez vedomia. Seriál má za sebou aj úspešné uvedenia na festivaloch v Karlových Varoch alebo Toronte.

Špionážna dráma cielene produkovaná k príležitosti 30. výročia pádu komunizmu je ďalším želiezkom v ohni európskej produkcie televízie, ktorá ho zároveň sprístupní divákom po celom svete. Vôbec po prvýkrát sa šesťdielny seriál bude kompletne dostupný na online platforme HBO GO, doteraz stanica uvoľňovala pôvodnú tvorbu postupne. Týmto krokom sa chce priblížiť ostatným konkurenčným streamovacím konkurentom, ktorí silnejú v našom teritóriu. Tí, ktorí preferujú televízne vysielanie, tak sa dočkajú vždy dvoch odvysielaných epizód každú nedeľu.

Bez vedomia je scenáristickým debutom Ondřeja Gabriela, čo len potvrdzuje snahu televízie dávať šancu talentom a prinášať svieži vietor aj do zákulisia seriálovej tvorby u nás. Dráma vznikla pod režisérskou taktovkou Ivana Zachariáša, pre ktorého je tu už druhá spolupráca s HBO. Jeho prvotinou bola oceňovaná Pustina. O kameru sa postaral Jan Velický, hudbu zložil Petr Malásek. Producentsky Bez vedomia zastrešila Tereza Polachová, ktorá je zodpovedná za všetky hrané seriály z posledných rokov ako napríklad Horiaci ker, Pustina, obe série Až po uši.

To, že pôjde o špeciálnu nádielku pre divákov svedčí aj herecké obsadenie. V hlavnej úlohe sa predstavila Táňa Pauhofová, pre ktorú je to už tretia spolupráca. Sekundujú jej ďalšie veľké mená ako Martin Myšička, Jan Vlasák, Martin Hofmann, Lenka Vlasáková, Petr Lněnička, Hattie Morahan, David Nykl, Kristýna Maléřová-Podzimková, Attila Mokos, Martin Huba, Ivan G'Vera, Tomáš Jeřábek, Lucie Juřičková, Jiří Štrébl, Brigita Cmuntová, Petr Vízdal, Martin Kubačák, Jim High, Jevgenij Libeznuk alebo Ľubomír Paulovič.

Ojedinelý žáner

Keďže ide o špionážnu drámu, teda formát, ktorý nemá v našich seriálových vodách tradíciu. Tento fakt vysúva tvorcov do neistoty, keďže sa nemusí dostaviť úspech, zároveň predstavuje obrovský potenciál pre upútanie pozornosti publika, keďže dej sa zameral na obdobie, ktoré patrí do nedávnej minulosti a je ešte v živej pamäti Čechov a Slovákov. To si vyžadoval nielen do detailu prepracovaný scenár, ale aj vizuál dotiahnutý do posledných detailov. Podarilo sa HBO pripraviť ďalší zo seriálov, ktorý bude natrvalo trčať z radu priehrštia iných?

Dej sa odohráva v rozpätí medzi jarou a jeseňou 1989, napätie nielen v niekdajšom Československu by sa dalo krájať. Komunistický režim sa zvíja v predsmrtnom kŕči, spoločnosť šípi prichádzajúce zmeny a slobodu, ktorú majú po 40 rokoch na dosah. O demokracii, ktorá klope na dvere vie nielen pospolitý ľud, ale aj najmä politická elita, ktorá vie, že sa musia pripraviť na svoj odchod.

Do dusnej atmosféry sa po 12 rokoch vracia domov Marie (Pauhofová) a jej manžel Viktor (Myšička). Marie túži vidieť svoju rodinu, sestru, s ktorou má komplikované vzťahy (Vlasáková) a možno začať nový život. Pred rokmi utiekli do Londýna, keď pochopili, že jej manželovi disidentovi Viktorovi hrozí sústavné nebezpečenstvo, navyše aj Marie ako dcéra disidenta nikdy nebude mať úspech ako huslistka. V tých časoch talent nebol prvoradý, ale príslušnosť k strane.

Obaja veľmi rýchlo pochopia, že ich príchod domov nebude oslavovaný a sú pod drobnohľadom ŠTB, vzťahy medzi blízkymi navyše ochladli, na povrch sa derú výčitky a veľmi rýchlo sa ukazuje, že vkročiť do východného bloku nebolo šťastné rozhodnutie. Na návrat nezostáva čas. Navyše Mariu a Viktora zráža auto a mladá žena sa ocitá v nemocnici, zatiaľ, čo jej manžel zmizol bez stopy. Náhoda? V komunistickom područí určite nie! Marie rozbieha pátranie na vlastnú päsť v krajine, ktorá jej kedysi bola domovom, veľmi rýchlo zisťuje, že už ju tak volať nemôže.

Martin Myšička v seriáli Bez vedomia z dielne HBO.
Martin Myšička v seriáli Bez vedomia z dielne HBO. Autor: HBO

Do detailov prepracovaný produkt

Bez vedomia sa dá rozdeliť do viacero celkov. Je obdivuhodné, koľko elementov sa podarilo tvorcom vtesnať iba do šiestich častí so stopážou okolo 60 minút. Podarilo sa mi predstaviť príbehy viacero postáv, ktoré sú spočiatku separované, postupne sa však prepájajú a neraz sa končia nečakaný zvratmi. Neraz môže mať divák pocit, že ústredné duo nehrá úplne hlavnú úlohu.

Príbehy Marie a Viktora sa striedajú s príbehmi príslušníkov Štb Honzom (Hoffman), Milušky (Podzimková) a najmä ich nadriadeného (Vlasák). Veľkú úlohu zohráva boj britských tajných služieb, predstavuje ich príbeh s hercami Davidom Nyklom a Hattie Morahan. Samozrejme ruská zápletka s Jevgenimom Libezňukom nemôže chýbať a tvorí dôležitú dynamiku voči všetkým spomenutým príbehom. Zápletky sa prirodzene a nenútene prepletajú a tvorí sa pavučina vzťahov so šokujúcim pozadím, ktoré mrazivo a autenticky podčiarkuje maniere vtedajšej doby.

Scenár vtiahne do deja

Ďalším elementom je scenár, ktorý sa trefne pohráva nielen s postavami, ale najmä s tými, ktorí sa rozhodnú tento seriál sledovať. V dobrom slova zmysle sa divák stane súčasťou desivej hry odohrávajúcej sa pred 30 rokmi. Do príbehov sa podarilo zakomponovať všetko. Postavy nie sú prázdne nádoby, každá svoju vybudovanú osobnosť, pozadie, na základe ktorého koná. Príbehy stíhajú zrozumiteľne a prehľadne predstaviť všetky charaktery, pritom nikto netuší, či sú pozitívne, negatívne alebo niečo medzitým.

David Nykl v seriáli Bez vedomia z dielne HBO.
David Nykl v seriáli Bez vedomia z dielne HBO. Autor: HBO

Tajomnosť a neistota vháňajú pochybnosti o každom je obrovskou devízou celého seriálu. Kombinácia pátrania „obyčajnej“ a ničnetušiacej ženy z ľudu a režimu, ktorý mal chápadlá všade a vedel o všetkom funguje na jednotku. Navyše prichádza s nečakanými zvratmi, ktoré sú príjemným spestrením bezútešného vyobrazenia pomerov, zároveň poskytuje pre diváka dostatočnú slobodu, aby si sám mohol vytvoriť vlastný názor na postavy. Kreuje sa priestor pre silné emócie. Mieša sa súcit s obeťami, s hnevom kvôli manierom režimu. Nechýba strach, neistota, úľava. Zrejme je to rovnaký mix emócií, ktoré vtedy cítili tí, ktorí boli na zlej strane železnej opony.

Ako stroj času

Tretím a mimoriadne dôležitým faktom je vizuál seriálu. Miniséria je nakrútená „jednoduchou“ kamerou, vďaka čomu jednotlivé epizódy pôsobia veľmi civilne, nerušia žiadne krkolomné a experimentálne pohľady s kamerou. Nezanedbateľnou súčasťou je aj hudba, ktorá je kombináciou inštrumentálnych častí a vtedajších „vypalovákov“, ktoré zneli z tranzistorov. To len podporuje vtiahnutie do deja, „sivá“ Praha ponúkla vhodné exteriéry pre dostatočné vyobrazenie komunistickej architektúry. Priam dychberúco pôsobia interiéry a kostýmy. Všetko je dotiahnuté do posledného detailu. Pre mladšie ročníky je to ako neuveriteľná cesta strojom času.

Toto všetko, keď sa zmieša dokopy, tak vznikne špičkový seriál a to Bez vedomia bez pochýb je. HBO znova dokázalo, že mu stačí produkovať jeden hraný seriál pre česko-slovenský región a ukradne si všetko pozornosť pre seba. Herecké výkony jednotlivých postáv sú excelentné, rovnako ako ich kasting.

Hattie Morahan v seriáli Bez vedomia z dielne HBO.
Hattie Morahan v seriáli Bez vedomia z dielne HBO. Autor: HBO

Kombinácia overených tvárí s tým menej známymi a k tomu zahraničná účasť v podobe Hattie Morahan a najmä Davida Nykla, ktorý je vo svete mimoriadne známy vďaka účasti na najväčších seriálových hitoch súčasnosti. Paradoxne až teraz dostáva dostatočný priestor, aby ukázal kus zo svojho hereckého talentu. Príbeh rozdeľuje postavy na obete a tých, ktorí sa vezú na vlne egocentrizmu a istotu, že ich režim podrží.

Autentická ukážka doby

Preto je unikátnou a občas strašidelnou sondou, ktorá ukazuje smrteľníkov trasúcich sa o elementárnu existenciu a prežitie. Nechýbajú nechutné maniere papalášov schovávajúcich sa za pridelené pozície, ich sebavedomie však neraz končí na prahu ich kancelárie prešpikovanej „riťolezectvom“ vyššej moci. Tá sa však rúca a potrebuje sa pretransformovať do novej podoby, aby prežila aj nové časy.

Dej seriálu okrem špionážnych prvkov stíha jasne definovať prípravy komunistov, ich „upratovanie“ za prehreškami, nebojí sa konšpirovať alebo otvorene hovoriť o možných skutočnostiach, ktoré sa mohli stať. Či revolúcia a rýchly kapitulovanie komunizmu nebola len súčasť ich hry, na ktorú sa dlhodobo pripravovali je ponechané na divákovi a jeho individuálne závery, rovnako ako sú zápletky zahraničných tajných služieb v tomto príbehu.

Martin Hofmann v seriáli Bez vedomia z dielne HBO.
Martin Hofmann v seriáli Bez vedomia z dielne HBO. Autor: HBO

Vo výsledku je to zbesilá jazda plná zaujímavých dejových vývrtiek, tie sú dávkované postupne. Bez vedomia naplno využíva svoj potenciál a nestráca ani minútu z každej epizódy. Prvá polovica minisérie naplno pohlcuje, kým druhá polovica začne rozpletať dokonale vyskladanú mozaiku vzťahov, intríg, zákulisných hier, až do momentu finálneho zúčtovania.

To je moment, keď prichádza tranz a údiv nad majstrovsky vyskladaným seriálom. Razom všetko dostáva zmysel, prichádza úškrn nad uvedomením si, že tvorcovia publikum dostali! Keď mnohé zápletky nemali taký význam, ako pôvodne divák predpokladal a prekvapia postavy, ktoré dovtedy mohli hrať druhé husle.

Ján Vlasák v seriáli Bez vedomia z dielne HBO.
Ján Vlasák v seriáli Bez vedomia z dielne HBO. Autor: HBO

Verdikt

Bez vedomia je seriál, ktorý bude vytŕčať z radu, tak ako iné seriály z česko-slovenskej produkcie HBO. Ide o mimoriadne prepracovanú minisériu, ktorá má všetky predpoklady na to, aby zaujala. Pochopia ju aj mladšie ročníky, ktoré si časy nedávno minulé už nepamätajú, ale aj tí, ktorí ich okúsili na vlastnej koži.

Seriál v sebe nesie jasne vytesané posolstvo o dôležitosti slobody, ktorú si teraz naplno užívame a ešte pred časom bola niečím nedosiahnuteľným a mnohí kvôli nej zahynuli. Práve preto by si mali tento seriál pozrieť mladšie generácie. Vďaka umne napísanému scenáru veľmi rýchlo pochopia, o čo vtedy išlo. Pripočítať si k tomu pripočítať brilantné herecké obsadenie, autentické exteriéry, interiéry a dostanete výnimočný počin roka.

Rýchle hodnotenie: Herecký, vizuálny, kvalitatívny česko-slovenský seriál roka.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Táňa Pauhofová #oseriáloch #Martin Hoffman #HBO Europe #HBO #David Nykl #Bez vedomia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku