Diváci tak konečne videli tých pravých hrdinov celého seriálu a neboli to hviezdy spred kamery. Ale tí, o ktorých sa len letmo zmieni pri ďakovných rečiach. Sú to tí, ktorí stoja za kamerou a fanúšikovia nevidia ich tváre, nepoznajú ich mená. Je to štáb. Obrovská masa ľudí, absolútnych profesionálov, ktorí si celú prácu musia oddrieť. Sú na pľaci ďaleko dlhšie ako samotní herci, ktorí prídu na scénu a odohrajú svoje dialógy.
Špeciálny dokument, ktorý sa vysielal týždeň po veľkom finále, ukázal mravčiu prácu niekoľkých stoviek ľudí, pričom prípravy na samotné nakrúcanie sa začína oveľa skôr, ako sa zapnú kamery. Ide detailné plánovanie scén, príprava scenárov, rekvizít, zabezpečenie stavby kulís, občerstvenie pre všetkých. Nakrúcanie je jeden obrovský kolos, ktorý musí fungovať bez jedinej chybičky, aby sa dodržali všetky termíny a samozrejme neprekročil rozpočet.
Všetky články o Hre o tróny si môžete prečítať tu!
The Last Watch bola pocta pre všetkých, vďaka ktorým bola Hra o tróny tým najlepším, čo sa v posledných rokoch objavilo na obrazovkách. Dokument mal za úlohu vysvetliť divákom fungovanie zákulisia, enormné úsilie každého člena štábu dostať zo seba do najlepšie pri obmedzenom rozpočte a pri obrovskom časovom tlaku. Práve tu zaznela jedna zaujímavá a pravdivá veta vysvetľujúca, prečo sa seriál už musel skončiť.
Posledná séria mala síce „len“ šesť častí a rekordný stomiliónový rozpočet, nároky na všetkých boli priam nadľudské. „Hra o tróny sa už musela skončiť, už nemala kam narásť,“ zaznelo. HBO spolu s tvorcami vytvorili ideu nadpriemernej filmovej kvality, avšak k tomu bolo potrebný čas a peniaze. Desať mesiacov nakrúcania a desiatky miliónov dolárov bolo málo? Bolo.
Záver si vyžadoval úplne iný štýl produkcie, ktorý sa využíva pri veľkých blockbusteroch. Štáb však musel natočiť šesť veľkých epizód, pričom mnohé scény boli vystrihnuté. Vytvoriť tento celok dohnal na hranicu možností väčšinu štábu, ktorý ôsmej sérii venovali rok svojho života, pričom všetko išlo bokom. Nepoznali voľno, oddych. Museli byť vždy pripravení, rešpektovať zmeny, ktoré sa objavili za pochodu.
Skvelou ukážkou bola stavba falošného Dubrovnika na „dvore“ pred Titanic Studios, kde sa nakrúcali všetky interiérové scény. Chorvátske uličky stavali sedem mesiacov, pričom okolo štúdii museli vybudovať nový plot, zvýšiť počet členov ochranky, sledovať drony, postaviť zábranu z lodných kontajnerov, aby zvedaví fanúšikovia nenarúšali nakrúcanie. Korunu všetkým opatreniam zasadil festival s veľkým ruským kolesom, ktoré postavili vedľa miesta nakrúcania a ľudia mali Hru o tróny ako na dlani.
S absurdným zážitkom sa podelil aj Kit Harington (Jon Sneh). Keď sa štáb vrátil na krátky čas na Island, tak drony boli všade, aj keď herec vyšiel zo sprchy a senzácia mohla byť na svete.
Veľkým prekvapením, najmä pre našincov, bol fakt, že veľkorysý priestor dostal Vladimír Furdík alias Nočný kráľ. Herec a kaskadér sa vyjadril nielen k svojej minulosti, ale ceste seriálom. Diváci videli prípravu scén s Nočným kráľom, ale aj jeho seriálový smrť.
Omnoho lákavejšie informácie ponúkol dokument, keď sa ukázalo, že Furdík stojí za veľkou časťou bojových scén ako choreograf. Práve on ponúkol veľa zaujímavých informácií nielen o sebe a poodhalil aj samého seba ako osobu. Nerobilo mu nikdy problém fotiť sa s fanúšikmi, poskytovať rozhovory, rovnako ochotne spolupracoval aj s celým štábom.
Poslednej sérii sa vyčítalo, že je mechanická, bez emócii a mala rýchly spád, ktorý nekorešpondoval so zvyškom seriálu. Paradoxne až tento dokument dal celej Hre o tróny patričnú bodku. Ukážka obyčajných ľudí, ktorí dali celému projektu svoje srdce životy a následná rozlúčka priniesla dojatie, ktoré neraz posledných epizódam chýbalo. Fiktívny svet zo Západozeme sa však nelúči natrvalo, dáva si len prestávku. Nakrúcanie prvého spin-offu už prebieha a do vysielania by sa mohol dostať v roku 2020.