Internetové nákupy na Slovensku (e-commerce) po dvoch rokoch poklesu začínajú rásť. Medziročný vývoj obratu online nákupov v prvom štvrťroku 2024 narástol o 4 %. Najväčší záujem v prvom štvrťroku tohto roka bol o záhradný ratanový nábytok, najmenší o zjazdové lyže.
Čítajte aj Bublina spľasla, revolúcia v nakupovaní sa nekoná. Za obchodmi bez pokladní nie je AI, ale náročná práca tisícky IndovV medziročnom porovnaní narástla priemerná hodnota objednávky o 7 %. V priemere ľudia pri jednej objednávke minuli 69 eur. „Za nárastom vidíme najmä infláciu, keďže popularita a dostupnosť online nakupovania, naopak, podporujú aj menšie nákupy,“ uviedol Chmelař.
Zlepšenie odštartovali už Vianoce a vyšší záujem o online nákupy pretrval aj počas novoročných výpredajov. Skorší nástup jari pomohol februáru a, naopak, spomalil marec. Vyplýva to z analýzy prvého štvrťroka roku 2024 eCommerce Insider nákupného poradcu Heureka.
Spokojnosť zákazníkov s e-shopmi za prvé tri mesiace roka 2024 dosiahla vyše 95 %. „Registrujeme nesmelé náznaky zlepšenia spotrebiteľskej nálady, keďže spotrebitelia začali nakupovať produkty s vyššou cenou, vrátane elektroniky, ktorej sa v poslednom období nedarilo,“ priblížil generálny riaditeľ Heureka Group David Chmelař.
V online predaji bol v prvom kvartáli 2024 najväčší záujem o produkty súvisiace so skorším príchodom jari. Popri záhradnom ratanovom nábytku, ktorého predaj vzrástol o 83 %, bol záujem aj o krovinorezy (+41 %), záhradné nožnice (+33 %), kosačky (+26 %), kultivátory (+24 %) či hnojivá (+20 %). Zvýšený záujem bol aj o veterinárne produkty (+34 %), ktoré ľudia začali viac nakupovať pre skorý štart kliešťovej sezóny.
Čítajte aj Do Česka mieria nové fastfoody: Slovensko opäť ťahá za kratší koniecNaopak, najviac poklesol predaj zjazdových lyží, menší záujem v prvom kvartáli 2024 bol aj o automatické kávovary, herné konzoly, grafické karty a elektrokolobežky.
„Pozitívnym signálom sú vírivky (+72 %), ktoré patria do kategórie citlivej na spotrebiteľskú náladu. Pokles predaja herných konzol bol očakávaný, keďže v poslednom období absentujú nové modely a trh je tak nasýtený. Rovnako považujeme za nasýtený trh s automatickými kávovarmi,“ vysvetlil Chmelař.
Odborníci odhadli, že zlepšenie spotrebiteľskej nálady by sa mohlo preklopiť aj do leta. „Aj keď druhý kvartál roka nepatrí medzi objemovo silné, očakávame, že e-commerce sa už stabilizoval. Veríme v čierne čísla, pretože ak sa potvrdí zlepšenie spotrebiteľskej nálady, e-commerce na Slovensku má veľký priestor rásť,“ dodal Chmelař.