V súčasnosti platná legislatíva obmedzuje vysielanie reklamných brejkov na dvanásť minút v rámci jednej hodiny. Novela, ktorá bola prijatá len 6. novembra mení tieto limity a aktuálne sa nehovorí o konkrétnej minutáži alebo o percentuálnom podiele reklamy vo vysielaní, píše portál mediaguru.cz.
Nové pravidlá „delia“ vysielací deň na dva celky a to od 6.00 do 18.00 a od 18.00 do 24.00. Pre obe vysielacie pásma platí zhodný 20% podiel vysielanej reklamy. Otvorila sa tak cesta pre televízie, ktoré si budú určovať, kedy a koľko reklamy odvysielajú, musia dodržať 20% limit. V praxi to môže znamenať, že reklamné brejky sa začnú kumulovať v najsledovanejších časoch a menej reklám bude počas dňa, keď väčšina obyvateľstva nesedí pri televízoroch.
Najzaujímavejšíe z pohľadu komerčných vysielateľov vyzerá pásmo od 18.00 do 24.00, teda čas, keď je koncentrácia divákov najväčšia. Vznikne tu priestor na odvysielanie až 72 minút reklám a je len na televíziách, kedy ju odvysielajú. Prax môže vyzerať tak, že v úplnom hlavnom vysielacom čase budú reklamné brejky mimoriadne dlhé z pohľadu divákov a pritom sa vysielateľ stále zmestí do 20% limitu.
Prijatím tejto novely chce EÚ vyjsť v ústrety nielen samotným televíziám, ale aj reklamným inzerentom, pričom obe strany chcú pochopiteľne maximalizovať svoje zisky a zasiahnuť čo najširšiu cieľovú skupinu divákov so svojimi produktmi.
„Je dôležité, aby vysielatelia mali väčšiu flexibilitu a mohli sa rozhodovať, kedy umiestnia reklamu s cieľom maximalizovať dopyt inzerentov a tok divákov. Zároveň je nutné zachovať dostatočnú úroveň ochrany spotrebiteľa, pretože takáto flexibilita by mohla vystaviť divákov prílišnému množstvu reklamy v hlavnom vysielacom čase. Preto by mali byť aplikované špecifické limity v čase od 6:00 do 18:00 a od 18:00 do 24:00,“ zdôvodňuje sa v znení novely.
Zmeny nastanú aj pri filmoch a spravodajských reláciách. Tie budú môcť byť prerušené reklamou len každých 30 minút, pôvodný návrh hovoril o 20 minútach. Toto obmedzenie sa netýka seriálov a dokumentov.
Nové pravidlá sa budú týkať aj nových médií a streamovacích služieb, ktoré po novom budú musieť 30% zo svojho obsahu pokrývať európskou produkciou. Budú sa musieť odstraňovať rasistické a sexuálne príspevky, bude sa korigovať propagovanie cigariet a alkoholu a budú musieť označovať programy s product placementom.
Jednotlivé krajiny majú necelé dva roky na aplikáciu zmien.